Haluaisin tietää, mistä sukunimi Kantonen on peräisin?

Kysytty

Haluaisin tietää, mistä sukunimi Kantonen on peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhimmat Kantonen- ja Kantola-nimet vaihtelevat Kantanen- ja Kantala-muotojen kanssa, mikä johtuu siitä, että alkujaan ”kanto” = ”kanta”. Enimmät Kantala-nimiset talot sijaitsevat niemen tyvessä eli kannassa tai ovat kantatiloja, joista muita tiloja on erotettu. Sanalla ”kanta” on myös merkitykset ”niemi” ja ”kapea kaistale vesien, soiden tai peltojen välissä”.
Pälkäneen kylä Koljonkanta on tunnettu myös nimellä Kanto ja Pälkäneen Kantokylä oli vuosina 1448 ja 1462 Kantokijle ja Kantokylä, mutta 1463 Kanda kylä by ja Kandakylä.

Sukunimellä Kantonen ei ole selvää levikkialuetta. Se on levinnyt lähes pariinkymmeneen pitäjään Pohjanmaalle, Lounais-Suomeen, Hämeeseen ja aina Enonkoskelle asti. Vuoden 1906 nimenmuutokset ovat tuoneet Kantosen myös Nummelle ja Sammattiin.

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta voit katsoa etu- ja sukunimien lukumäärät vuosikymmenien aikana suomessa: https://192.49.222.187/Nimipalvelu/

Uusi suomalainen nimikirja. Otava, 1988; Mikkonen/Paikkala: Sukunimet. Otava, 2000