Haluaisin tietää minkä arvoinen suomen 10 markan kolikko vuodelta 1995 jossa on joutsen? Tietääkseni se on juhlaraha, kuinka monta niitä on ja mikä on arvo?

Kysytty

Haluaisin tietää minkä arvoinen suomen 10 markan kolikko vuodelta 1995 jossa on joutsen? Tietääkseni se on juhlaraha, kuinka monta niitä on ja mikä on arvo?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen Numismaattisen Yhdistyksen julkaiseman Suomen rahat arviohintoineen 2005- oppaan mukaan vuoden 1995 EU-leimalla varustetun joutsenaiheisen kolikon arvo on 3 euroa, mikäli raha on virheetön ja täysin leimakelpoinen. Kyseisiä rahoja lyötiin 500.000 kappaletta. Mikäli kyseessä on jalometalleista (kulta ja hopea) valmistettu juhlaraha, on sen arvo oppaan mukaan 2.500 euroa Näitä juhlarahoja lyötiin 2.000 kappaletta. Oppaassa korostetaan, että siinä mainitut arviohinnat eivät ole osto- tai myyntihintoja, vaan mahdollisimman objektiivinen arvio rahojen oikeasta keräilyarvosta kirjoitusajankohtana.