Haluaisin tietää milloin kirjastonhoitajat ovat olleet lakossa ja miten lakoissa kävi.

Kysytty

Haluaisin tietää milloin kirjastonhoitajat ovat olleet lakossa ja miten lakoissa kävi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maaliskuussa 1984 Kirjastonhoitajaliiton hallitus suunnitteli lakkoa pidettäväksi 16.4. sekä 24.-25.4.1984. Lakon oli määrä koskea vain suurimpia paikkakuntia. Turusta lakkoon osallistui 53 kirjastonhoitajaa. Mukana oli 34 paikkakuntaa ja yhteensä yli 600 kirjastonhoitajaa. Huhtikuussa 1984 Kirjastonhoitajaliitto suunnitteli jatkavansa työtaistelua, jos sopimukseen ei päästäisi. 3.5. 84 lakko jatkuisi Espoossa, Porissa, Kauniaisissa ja Jyväskylässä ja laajenisi 10.5.84 Joensuuhun, Seinäjoelle, Helsinkiin ja Vantaalle. (Kirjastouutiset 1984.) Kirjastonhoitajalehden mukaan taistelua kesti kaksi ja puoli viikkoa. Lakko oli onnistunut, mutta lopputulos ei. Valtakunnansovittelija antoi kaikille lakossa oleville akavalaisille ryhmille sovintoehdotuksen, mutta kirjastonhoitajat jättivät ensimmäisenä akavalaisena ryhmänä kielteisen vastauksen. Kirjastonhoitajien lakkomieli jatkui, mutta sopimus solmittiin kuitenkin jo seuraavana viikonloppuna. Tähän vaikutti samanaikaisen lääkärien lakon loppuminen. (Kirjastonhoitaja 5/1984.)

Lisää tietoa kirjastonhoitajien lakosta ja sen seurauksista:
Turun kaupunginkirjaston henkilökuntalehti Kirjastouutiset, vuosikerta 1984.
Kirjastonhoitaja-lehden vuosikerta 1984.
Matilainen: Kirjeystävästä etujärjestöksi : Kirjastonhoitajaliitto 1945-1995. (Kirja on juuri nyt lainassa, joten en voinut varmistaa löytyykö siitä tietoa lakosta.)
Voit myös lähestyä kirjastonhoitajien nykyisiä ammattijärjestöjä: http://kumula.fi/ ; http://www.akava.fi/.