Haluaisin tietää, mikä on se romaani, joka kertoo grönlantilaisesta pojasta, jota isoäiti hoiti. Kirjassa kuvataan, kuinka isoäiti meni jäälle odottamaan…

Kysytty

Hei,
haluaisin tietää, mikä on se romaani, joka kertoo grönlantilaisesta pojasta, jota isoäiti hoiti. Kirjassa kuvataan, kuinka isoäiti meni jäälle odottamaan kuolemaa. Kirjassa oli myös piirrettyjä mustavalkokuvia. Olen lukenut kirjan kauan sitten, mutta en muista tekijää, enkä nimeä. Voitteko auttaa? Kirjan henkilöhahmoihin kuului myös pappi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä jäljitetty romaani saattaisi olla tanskalaisen Jørn Rielin Meidän herramme ketunloukku, toinen osa trilogiasta Kertomuksia isieni talosta. Kaksi muuta osaa ovat Hupaisa juttu koristaa kasvot ja Ensitapauksen juhla. Kertomuksia isien talosta ilmestyi suomeksi Gummeruksen kustantamana vuosina 1973-75.

Rielin trilogiassa kertojana on eskimopoika Agojaraq, joka saa kasvatusäidikseen Aviaja-nimisen vanhan naisen. Ensimmäisessä osassa Aviaja löydetään istumassa kaukana jäällä odottamassa kuolemaa; toisessa hänet saatetaan viisitoista vuotta myöhemmin kuolemaan samaan paikkaan, josta hänet alunperin löydettiin. Tässä samaisessa kirjassa tekee ensiesiintymisensä Agojaraqin tarinan pappi, isä Brian, joka saapuu Sivistys-nimisellä moottorilaivalla käännyttämään eskimoita uskoon. Kaikki kolme kirjaa ovat Des Asmussenin kuvittamia.