Otsikko
Haluaisin tietää kielitasoista, eli yleisesti ottaen alakoulun, yläkoulun ja lukion kielitasoja. Kysyin jo Online palvelustanne, mutta minut ohjattiin tähän…

Kysytty

Hei,
haluaisin tietää kielitasoista, eli yleisesti ottaen alakoulun, yläkoulun ja lukion kielitasoja. Kysyin jo Online palvelustanne, mutta minut ohjattiin tähän palveluun.

Eli mitä eri kielitasoja on olemassa (A1, S2 yms. vastaavia) ja niiden selitykset?

Nuo kaksi ovat nyt ainoat esimerkit jotka keksin tähän hätään, mutta olisin kiinnostunut tietämään mitä kaikkia kielitasoja on/selitykset.

Ystävällisin terveisin

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoitettiinkohan tässä eurooppalaisen viitekehyksen kielen taitotasoja A1-C2 merkintöjä yleensä? Opetushallituksen sivuilta löytyy näistä "kielitaidon tasojen kuvausasteikko" (Liite 2): http://www.oph.fi/koulutuksen_jarjestaminen/opetussuunnitelmien_ja_tutk… Eri kouluasteiden opetussuunnitelmien perusteista voi samalla sivulla tarkistaa, mikä taitotaso on tavoitteena eri kielissä eri asteilla. Kouluaineiden "niminä" A1 on ensimmäinen ala-asteella alkava vieras kieli (useimmiten englanti 3 lk), A2 ala-asteella alkava valinnainen vieras kieli. B1 alkaa yleensä 7. luokalla jne. S2-kielellä tarkoitetaan suomea toisena kielenä.

3 ääntä

Kommentit

Tarkoitettiinkohan tässä eurooppalaisen viitekehyksen kielen taitotasoja A1-C2 merkintöjä yleensä?

Opetushallituksen sivuilta löytyy näistä "kielitaidon tasojen kuvausasteikko" (Liite 2):
http://www.oph.fi/koulutuksen_jarjestaminen/opetussuunnitelmien_ja_tutk…

Eri kouluasteiden opetussuunnitelmien perusteista voi samalla sivulla tarkistaa, mikä taitotaso on tavoitteena eri kielissä eri asteilla.

Kouluaineiden "niminä" A1 on ensimmäinen ala-asteella alkava vieras kieli (useimmiten englanti 3 lk), A2 ala-asteella alkava valinnainen vieras kieli. B1 alkaa yleensä 7. luokalla jne.

S2-kielellä tarkoitetaan suomea toisena kielenä.