Haluaisin tietää katulamppujen teknisistä ominaisuuksista. Kirjallisuus ja nettiosoitteet tervetulleita.

Kysytty

Haluaisin tietää katulamppujen teknisistä ominaisuuksista. Kirjallisuus ja nettiosoitteet tervetulleita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Katulampuista löytyy aika vähän tietoa Turun kaupunginkirjastosta. Oheisissa teoksissa aihetta on käsitelty jonkin verran: Suomen Sähkö- ja teleurakoitsijaliiton ja Suomen Valoteknillisen Seuran julkaisemassa "Lamput ja valaisimet" (1998), joka kuuluu Valaistusteknikka-sarjaan (osa 2) ja Markku Monnin oppikirjassa "Sähkölaitosasentajan ammattioppi 2: kaapeliverkostotyöt, katu- ja tievalaistustyöt" (1993). Yleistä teknistä tietoa lampuista löytyy mm. Liisa Halosen ja Eino Tetrin teoksesta "Pienloistelamppujen käyttömahdollisuudet sisä- ja ulkovalaistuksessa" (1991).
Turun yliopiston kirjastosta http://volter.csc.fi/ löytyy mm. seuraavat teokset: Veikko Ahposen toimittama "Tie- ja katuvalaistus" (1984), "Tie- ja katuvalaistus: tietekniikan seminaari 1990", Liisa Halonen ja Eino Tetri: "Tie- ja katuvalaistukseen tarkoitettujen purkauslamppujen käytettävyys" (1992), joista saattaa olla apua.