Haluaisin tietää Jalna-sarjan kirjojen järjestyksen????

Kysytty

Hei! Haluaisin tietää Jalna-sarjan kirjojen järjestyksen????

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mazo de la Rochen Jalna-sarja (Jalna series eli Whiteoak Chronicles) kertoo whiteoakin perheen tarinan sadan vuoden ajalta, vuodesta 1854 vuoteen 1954. Romaaneja ei kuitenkaan kirjoitettu tarinan mukaisessa aikajärjestyksessä, ja jokainen niistä voidaan myös lukea itsenäisenä tarinana. Tässä kuitenkin sarjan kirjat tapahtumien mukaan kronologisesti järjestettyinä:

o Jalnan synty WS 1960 (Building of Jalna 1944)
o Jalnan aamu WS 1962 (Morning at Jalna 1960)
o Jalnan kotiopettajatar WS 1950 (Mary Wakefield 1949)
o Jalnan nuori Renny WS 1945 (Young Renny 1935)
o Jalnan kevät WS 1947 (Whiteoak Heritage 1940)
o Jalnan veljekset WS 1954 (Whiteoak Brothers 1953)
o Jalna WS 1937 (Jalna 1927)
o Jalnan perhe WS 1938 (Whiteoaks of Jalna 1929)
o Jalnan perintö WS 1939 (Finch's Fortune 1932)
o Jalnan isäntä WS 1939 (The Master of Jalna 1933)
o Jalnan kukoistus WS 1941 (Whiteoak Harvest 1936)
o Näkemiin Jalna WS 1949(Wakefield's Course 1941)
o Jalnan miehet palaavat WS 1959 (Return to Jalna 1946)
o Rennyn tytär WS 1952 (Renny's Daughter 1951)
o Kosijoita Jalnassa WS 1955 (Variable Winds at Jalna 1954)
o Juhlat Jalnassa WS 1958 (Centenary at Jalna 1958)

Osat 1-4 on julkaistu yhteisniteenä Jalnan tarina WS 1985, osat 5-8 yhteisniteenä Jalnan kevät ja muita romaaneja WS 1987.

Lähteet:
Aikuisten jatko- ja sarjakirjat, toim. Ulla Virtamo, Helsinki : BTJ 2007
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazo_de_la_Roche

72 ääntä

Kommentit

Itsellä on tuo Jalna sarja vanhoina niteinä jopa, mutta nyt tässä aloin sarjaa taas lua niin alkoi oudoksuttaa isot aukot ajan kulussa. Esimerkiksi James Wilmont ja Tite Sharrow oudosti ovat kadonneet kolmannessa kirjassa, muistaakseni, jossain kirjassa myöhemmin vihjataan, että James Wilmont olisi hukkunut pelastaessa Philip Witheoak junioria, Titen katoamista ei selitetä sanallakaan. Tuntuu oudolta ettei sarjan juonen osalta näin tärkeästä tapahtumasta kuin Jalnan perijän pelastamisesta kerrota muuta. Samoin, Philip Whiteoak seniorin, kantahenkilön traaginen kuolema ohitetaan kömpelösti, toteamalla vain, että Philip on haudassa. Myöhemmin toisessa kirjassa vihjaistaan, että Philip senior olisi hevonen tallonut tai jokin muu "elukka"? Kuitenkin, vaikka Philip seniorin haudalla hypätään jatkuvasti, ei suvun kantaisän kuolemasta kerrota sanaakaan. Edelleen Philip junior joka kirjassa Jalnan Aamu oli n. 2-3 vuotias taapero onkin seuraavassa kirjassa Jalnan Kotiopettajatar, kolmekymppinen leskimies jolla 7-9 vuotiaat lapset. Mihin Margaret katosi ja mihin hän kuoli? Tuntuu erittäin oudolta nämä aukot, varsinkin kun jatkossa kirjailija kuvaa pikkutarkasti suvun jäsenten elämää. KYSYMYKSENI ON: Puuttuuko kirjojen Jalnan Aamu ja Jalnan Kotiopettajatar välistä yksi kirja? Vai, onkohan suomentaja muutoin ottanut aivan liikaa vapauksia ja jättänyt isoja alueita kääntämättä, kun onhan tuo suomalainen teksti muutoinkin kankeata.