Haluaisin rakentaa könnikellon. Löytyisikö aiheesta kirjaa suomeksi tai ruotsiksi.

Kysytty

Haluaisin rakentaa könnikellon. Löytyisikö aiheesta kirjaa suomeksi tai ruotsiksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Könnin kelloista löytyy tietoa erityisesti Könnin suvun sivuilta , http://www.konninsuku.net/ , erityisesti kohdasta Könnin kellot http://www.konninsuku.net/fi/fi_14.html ja Kirjallisuus ja artikkeleita.
Teos pohjalaisesta kelloseppien suvusta:
Könnin suku, sukuhistoria ja sukuluettelo, toinen laitos
ensimmäisen v. 1949 julkaistun laitoksen pohjalta toimittanut Leena Rajala, o.s. Vähä-Koivisto
julkaisija Könnin suvun Oltermannikunta, Vaasa Oy 1988
Opinnäytetyö könninkelloista:
Räihä Jorma, Könnin valmistamat pöytä- ja taskukellot
Taidehistorian pro-gradu työ, Helsinki 1995

sekä kelloihin tai niiden valmistajiin liittyvät artikkelit:
Ahoniemi Veikko, Könnin mestarit, kellojen tuhattaiturit,
A & K. Antiikki, keräily ja Taide 1/2005
Ahoniemi Veikko, Tornion vanhan raatihuoneen tornikello,
Tornionlaakson vuosikirja 2005
Appelgren Arne, Könni-suvun monitaitoiset sepät ja kellosepät,
Yhteishyvä 51-51/1942
Collan Fabian, Smed-Släkten Könni,
Helsigfors Morgonblad no. 73 ja 74, 30.9.1841 ja 4.10.1841
Kyrölä Vilho, Viimeinen könniläinen,
Suomen Kuvalehti 37/1962
Laaksonen Pekka, Könnin sepistä sotamies Honkajokeen : suomalaisia ikiliikkujan keksijöitä,
Kotiseutu 3/1991 (ilm. myös julkaisussa Laaksonen Pekka: Kotimailla. SKS, Hki 1999)
Laaksonen Pekka, Se pyörii sittenkin : suomalaisia keksijäoriginelleja,
Tieteessä tapahtuu 8/1997
Ritvanen Viena, Isot Könnit Ilmajoelta II,
Uusi Kuvalehti 6/1957
Ritvanen Viena, Könniläiset kellokaapit, Kytösavut VII,
Etelä-Pohjanmaan maakuntaliiton julkaisu, Vaasa 1956
Saarimäki Jaakko, Könnin kellonrakennusperinnettä Ilmajoella,
Kotiteollisuus 2/1984
Simonsuuri Lauri, Ilmajoen Könnit kansan tarinoissa,
Kansan Kuvalehti 17/1947
Tapola Antti, Mikko Hirvisalo, Könninkellojen oivallinen valmistaja,
Kotiteollisuus 7/1941
Räihä Jorma, Jacob Könnin pöytä- ja taskukellot,
Keräilyn Maailma 7-8/1997
Räihä Jorma, Suomalaisten lattiakellojen erityispiirteitä,
Keräilyn maailma 5/1998
Takala Satu, Könninkellon salat taitava puuseppä veistää kellolleen sydämen,
Metsälehti : Keskusmetsälautakunta Tapion julkaisu 23/1994
Valpasvuo Timo, Könninkellomestari Sakari Röyskö,
Taito 6/1991

Lisätietoa könninkelloista ja niiden rakentamisesta sekä historiasta voi kysyä Suomen Kellomuseosta, jossa on myös kirjasto sekä tietopalvelu, http://www.kellomuseo.fi .