Otsikko
Haluaisin perinteisen vanhanajan kirjoituskoneen ihan oikeaan käyttöön. Onko vielä olemassa malleja, joihin saa ostettua värinauhoja ja jos on, mistä…

Kysytty

Haluaisin perinteisen vanhanajan kirjoituskoneen ihan oikeaan käyttöön. Onko vielä olemassa malleja, joihin saa ostettua värinauhoja ja jos on, mistä värinauhoja saa hankittua?

Vastaus

Vastattu

Käytettyjä kirjoituskoneita myydään verkossa. Esimerkiksi sivustolla Tori.fi on myynnissä Brother-merkkisiä kirjoituskoneita, joihin näyttäisi olevan saatavilla värinauhoja ainakin Amazonista. Lähempänäkin erilaisia värinauhoja myyvät esimerkiksi Lasku-Laite Oy ja Systeema. Kannattaa muistaa, että käytettyjen koneiden kunto voi vaihdella paljon ja korjaaminen voi olla vaikeaa. Uusia konemallejakin valmistetaan, mutta ei ilmeisesti yhtään skandinaavisella näppäimistöllä.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ostin viime vuonna SPR:n kirpparilta ihanan vanhan Brotherin, käsikone noin vuodelta 1957. Ongelma oli se, että vaikka se toimi muuten täydellisesti, sen tela oli niin kovettunut, että värinauhan vaihtaminenkaan ei auttanut, teksti jäi lukukelvottoman hailakaksi. Älä siis osta sikaa säkissä, vaan kokeile ennen kaupantekoa. Tietysti kokeilemista vaikeuttaa se, että kirppareilla myytävissä koneissa on nauha niin lopussa tai ei nauhaa lainkaan, joten et pääse selville telan kunnosta.Luovutin ja vein omani takaisin kirpparille merkinnöin, että toosa on ehjä mutta tela kelvoton. En enää mennyt kysymään, olisko Lasku-Laite pystynyt vaihtamaan telan.
Minulle kelpaisi kyllä ei-skandi näppis uutena, mutta sellainen kone aiheuttaa uuden ongelman. Siinä ei välttämättä ole vain skandien puute, vaan näppäimistö voi olla eri järjestyksessä muutenkin - kuten noissa vanhoissakin koneissa.
Eli, jos rupeat käyttämään jotain muuta näppäimistöä, ja joudut välillä palaamaana moderniin sellaisen, olet ihan sekaisin ja kirjoitat hirveän väärin.
Mieti siis, kannattaako. Vanhanaikainen käsikone on ihana, mutta myös äänekäs, eli en olisi voinut tuolla Brotherilla kirjoittaa öisin. olisi pitänyt olla paksu huopa-alusta äänenvaimentimena, eikä kenties sekään olisi riittänyt.. Kiekkokoneeseen voi olla vielä vaikeampi saada osia, varsinkin versiolle, jossa on korjausnauha, eli pitää sitten olla nauhaa jos jonkinlaista.