Haluaisin ostaa 15-vuotiaalle veljelleni joululahjaksi kirjan. Hän lukee paljon, varsinkin englanniksi, mutta on tähän asti lukenut lähinnä nuortenkirjoja…

Kysytty

Hei. Haluaisin ostaa 15-vuotiaalle veljelleni joululahjaksi kirjan. Hän lukee paljon, varsinkin englanniksi, mutta on tähän asti lukenut lähinnä nuortenkirjoja. Haluaisin tutustuttaa hänet aikuistenkirjoihin, mutta tehdä sen lukuintoa tappamatta. Mikä olisi hyvä teos, mahdollisesti klassikkokin, joka voisi kiinnostaa 15-vuotiasta poikaa? Ajattelin, että Hal Duncanin esikoisteos Vellum Kaikkeudenkirja 1 voisi olla hänestä mielenkiintoinen, mutta se sisältää ilmeisesti hyvin paljon viittauksia muuhun kirjallisuuteen ja historiaan, mikä saattaa häiritä lukukokemusta. Olisin kiitollinen vinkeistä!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lukuinnostuksen herättäjää voi olla vaikea ennustaa. Tässä sinulle kuitenkin lista, jossa on monenlaista luettavaa, joiden joukosta toivottavasti löydät veljellesi sopivan. Osa kirjoista on nuorten, osa aikuisten kirjoja. Hal Duncanin Vellumia en tunne, mutta hyvä kirja on hyvä, vaikka siinä olevia viittaukset eivät lukijalle aukenisikaan. Hauskaa joulua teille molemmille!

- Sieppari ruispellossa / J. D. Salinger
- Taru sormusten herrasta / J. R. R. Tolkien
- Kärpästen herra / William Golding
- Paahde / Louis Sachar
- Leijat Helsingin yllä / Kjell Westö
- Tuntematon sotilas / Väinö Linna
- Sinuhe egyptiläinen / Mika Waltari
- Lumi peittää jäljet / Mats Wahl
- Leijapoika / Khaled Hosseini
- Vadelmavenepakolainen / Miika Nousiainen
- Jäniksen vuosi / Arto Paasilinna
- Klassikko : omaelämäkerrallinen romaani / Kari Hotakainen
- Metalliveljet / Antti Halme
- Sofian maailma : romaani filosofian historiasta / Jostein Gaarder