Otsikko
Haluaisin lukea Nansenin ja Johansenin Pohjoisnavan matkasta. Mikä olisi paras tarjolla olevista kirjoista tähän? Kaipaisin sekoitusta heidän omista…

Kysytty

Haluaisin lukea Nansenin ja Johansenin Pohjoisnavan matkasta. Mikä olisi paras tarjolla olevista kirjoista tähän? Kaipaisin sekoitusta heidän omista tarinoistaan ja toisaalta ulkopuolisen analyysiä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Fridtjof Nansen muistetaan erityisesti kahdesta retkestään. Ensimmäinen oli vuonna 1888 tehty onnistunut hiihtomatka halki Grönlannin. Vuonna 1893 Nansen lähti Fram-laivalla tavoittelemaan pohjoisnapaa. Tällä matkalla oli retkikunnan mukana myös Hjalmar Johansen. Laiva jumittui ennen pitkää jäihin ja Nansen lähti Johansenin kanssa koiravaljakoilla kohti pohjoisnapaa. He joutuivat kuitenkin palaamaan takaisin ja tavoite jäi saavuttamatta. Erinäisten seikkailujen jälkeen selviäminen ihmisten ilmoille onnistui.

Tästä Nansenin ja Johansenin pohjoisnapa-retkestä on oikeastaan suomeksi saatavilla vain Nansenin itsensä kirjoittama ja Teuvo Pakkalan suomentama kaksiosainen: Pohjan pimeillä perillä : norjalainen napaseuturetki 1893-1896. Edellinen osa (Otava, 1897) ja Pohjan pimeillä perillä : norjalainen napaseuturetki 1893-1896. jälkimmäinen osa (Otava, 1897). Painos on vanha ja ehkä hiukan vaikeasti saatavissa kirjastoistakin.

Toinen vaihtoehto on Antero Mannisen suomentama, niin ikään Nansenin kirjoittama Yön ja jään matka (WSOY, 1954) http://valopolku.blogspot.com/2013/11/fridtjof-nansen-yon-ja-jaan-matka…

Wolfgang Sonntagin kirjoittama ja Kristiina Kivivuoren suomentama Nansen: löytöretkeilijä - rauhan sankari (WSOY, 1947) lienee lähinnä elämäkerta.

Nansenin matkoista kerrotaan toki myös erilaisissa löytö- ja naparetkeilijöistä kertovissa kokoomateoksissa, kuten kirjassa Ultima Thule : pohjoiset löytöretket (WSOY, 2001) Niissä kuvaukset kyseisestä naparetkestä ovat varmaankin suppeampia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Fridtjof_Nansen

1 ääntä

Kommentit

Olen lukenut tuon Wolfgang Sonntagin Nansenista kertovan kirjan, joka on kyllä elämäkerta, mutta pohjoisnavan retkelle omistetaan siinä kymmeniä sivuja. Siinä myös taustoitetaan tuota tutkimusretkeä ja kerrotaan siihen johtaneista tapahtumista.

Myös vuonna 1923 julkaistu "Pimeässä ja pakkasessa" kertoo Nansenin pohjoisnavan retkestä 1893-96. Ehkä nuo kaikki kolme kirjaa (Pohjan pimeillä perillä, Pimeässä ja pakkasessa ja Yön ja jään matka) ovat saman kirjan eri käännöksiä?

Nansen ei muuten ollut ainoastaan tutkimusretkeilijä, vaan hän sai myös Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 1922 työstään pakolaisten hyväksi ja ihmisten auttamiseksi muutenkin.