Otsikko
Haluaisin löytää romaanin, jonka on kirjoittanut etelä-amerikkalainen kirjailija. Romaanin olisi hyvä olla nuorille soveltuva ja kuvaisi jotenkin etelä…

Kysytty

Haluaisin löytää romaanin, jonka on kirjoittanut etelä-amerikkalainen kirjailija. Romaanin olisi hyvä olla nuorille soveltuva ja kuvaisi jotenkin etelä-amerikkalaista kulttuuria. Löytyisikö tätä kautta tällaisia romaaneja? Romaani voi olla aikuisten, mutta kuitenkin sellainen, joka soveltuu myös nuorten luettavaksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin eteläamerikkalaisia kirjoja kokeiltavaksi:

Hernán Rivera Letelier on chileläinen kirjailija jolta on suomennettu kirja Elokuvankertoja. Se on köyhään chileläiseen kaivoskylään sijoittuva pienoisromaani nuoresta tytöstä, jolla on suuri tarinankertojan lahja.

Chileläinen Isabel Allende on kirjoittanut laajan tuotannon, johon kuuluu myös nuortenkirjoja. Petojen kaupunki on nuorille suunnatun fantasiasarjan ensimmäinen osa. Vaikka kyse on fantasiakirjallisuudesta, kirjat on sijoitettu selvästi Etelä-Amerikkaan. Sarjan muut osat ovat Kultaisen lohikäärmeen valtakunta ja Pygmien metsä. Aikuisten romaaneista esimerkiksi kiinnostava ja koskettava Henkien talo sijoittuu chileläiseen kulttuuriympäristöön.

Kolumbialaisen Nobel-palkitun kirjailijan Gabriel García Márquezin Sadan vuoden yksinäisyys on eteläamerikkalaisen maagisen realismin klassikko.

Et kerro, minkä ikäisiä nuoria ajattelet, joten on vaikea suositella tarkemmin tiettyjä kirjoja. Esimerkiksi Henkien talo ja Sadan vuoden yksinäisyys ovat selkeästi aikuistenkirjoja ja ovat luultavasti liian vaativaa luettavaa aivan nuorille lukijoille.

Toivottavasti näissä on joku kiinnostava ja sopiva kirja!