Haluaisin löytää Elämänmenon ja Solveigin laulun tapaisia suomalaisia työläisperhekuvauksia. Mitä löytyy?

Kysytty

Haluaisin löytää Elämänmenon ja Solveigin laulun tapaisia suomalaisia työläisperhekuvauksia. Mitä löytyy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sirpa Kähkösen Kuopio-sarja kertoo työläisperheestä. Sarjaan kuuluu kolme kirjaa: Mustat morsiamet, Rautayöt ja Jään ja tulen kevät. Eeva Joenpellon Lohja-sarjaa voisi katsoa myös työläisperheen kuvauksena, sarjassa kirjat: Vetää kaikista ovista, kuin kekäle kädessä, Sataa suolaista vettä ja eteisiin ja kynnyksille. Klassikkoja ovat esim.Toivo Pekkasen Tehtaan varjossa, Lauri Viidan Moreeni ja Alpo Ruuthin Kotimaa. Näytelmissä klassikot Minna Canth: Työmiehen vaimo ja Hella Wuolijoen Työmiehen perhe. Vuoden 1918 kuvauksia esim. Ilmari Kiannon Punainen viiva, Frans Emil Sillanpään Hurskas kurjuus ja Leena Landerin Käsky. Kiistelty Hannu Salaman Siinä näkijä, missä tekijä ja nykypäivän työntekijöistä ja työttömyydestä kertova Arto Salmisen Varasto ehkä esimerkkinä erilaisesta työläiskuvauksesta. Unohtamatta tietenkään Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla kolmiosaista kirjasarjaa.

Kirjojen saatavuustiedot osoitteessa http://helmi/kir/Sivut/default.aspx