Haluaisin kirjoittaa tarinaa, mutta jokainen kirjoittamani tarina on täynnä kliseitä...! Olisiko mitään vinkkiä miten pystyisin kirjoittaa omaperäisempää…

Kysytty

Haluaisin kirjoittaa tarinaa, mutta jokainen kirjoittamani tarina on täynnä kliseitä...! Olisiko mitään vinkkiä miten pystyisin kirjoittaa omaperäisempää tekstiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Omaperäisyys on kirjallisuudessa kuten kaikilla muillakin luovuuden aloilla varsin harvinaista, pääosa kirjallisuudestakin nojaa vahvasti aiempiin ideoihin. Jos omaperäisyyttä voisi jollain yksinkertaisella tavalla hankkia, maailma olisi sitä varmasti pullollaan. En usko, että kaipaamaasi vinkkiä on kenelläkään tarjolla, koska emme edes tiedä, mistä aidosti omaperäiset ideat syntyvät.

Mutta lienee yleinen kokemus fiktion kirjoittajilla, että vain kirjoittamalla paljon löytyy myös niitä omaperäisyyden helmiä. Jokaisen julkaistun tarinan rinnalla on tuhansia pöytälaatikkoon jääneitä. Siksi ei kannata masentua vaan tehdä töitä eli kirjoittaa.

Sekin kannattaa muistaa, että maailmassa on paljon kirjallisuutta, jota luetaan mielellään, vaikka sen kohdalla on vaikea puhua varsinaisesta omaperäisyydestä. Osa lukijoista suorastaan odottaa sitä, että teksti on tuttua ja turvallista eikä "liian omaperäistä".

Osa kirjoittamista harrastavista hyötyy myös siitä, että tapaa muita kaltaisiaan ja pääsee vaikkapa "novelliseminaarissa" pohtimaan kirjoittamisen niksejä. Omaperäisyys on kuitenkin vain yksi kirjallisuuden ulottuvuus, vaikka toki yleensä tavoittelemisen arvoinen.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivaraus