Hakusessa kaksi lasten "kauhu" kirjaa 90-luvulta. Hei, etsin kahta lastenkirjaa joilla tykkäsin pelotella itseäni lapsena. Ensimmäinen oli satukirja, jonka…

Kysytty

Hakusessa kaksi lasten "kauhu" kirjaa 90-luvulta.

Hei, etsin kahta lastenkirjaa joilla tykkäsin pelotella itseäni lapsena. Ensimmäinen oli satukirja, jonka henkilöinä oli tyttö, tämän isoveli ja veljen kaveri. Kirjan alussa pojat nimittävät tyttöä pelkuriksi koska tämä ei ole uskaltanut tehdä jotakin, ja tyttö lyö poikien kanssa vetoa että he eivät uskalla viettää iltaa autiotalossa. Tyttö jättää pojille autiotaloon lappuja joissa on erilaisia ohjeita, ja lähettää sitten pojat taloon niin että nämä eivät tiedä toisen olevan talossa. Tehtävät on ajoitettu niin että pojat "kummittelevat" toisilleen kohtaamatta silti toisiaan suoraan. Ilta huipentuu siihen että toinen menee saunan halkolaatikkoon makaamaan, ja toinen poika luulee laatikossa olevan ruumiin. Lopussa tyttö selittää pojille mitä on tehnyt ja voittaa heidän kunnioituksensa.

Kirjaa luettiin minulle 90-luvun alussa mutta se vaikutti ulkoasultaan jo silloin vanhalta, ehkä 70-luvulta. Kirja oli lyhyehkö, mutta ei kuitenkaan mikään kuvakirja. Jos kuvia oli ollenkaan ne olivat mustavalkoisia piirroksia. Olettaisin että kirja on alkuperältään suomalainen koska siinä puhuttiin saunasta.

Toinen kirja on tietokirja hirviöistä. Kirjassa oli lyhyitä parin sivun artikkeleita kansan tarujen ja vanhojen elokuvien hirviöistä. Kuvituksena oli paljon still kuvia elokuvista sekä kaikenlaisia vanhoja piirroksia. Erityisesti mieleen on jäänyt 1800-luvun piirroskuva ihmissyöjäjättiläisestä joka on hiipinyt nukkuvien lasten sängynpäätyyn ja aikoo juuri viiltää lasten kaulat auki veitsellä. Kirjassa oli tosiaan aika hurjiakin tarinoita mutta se oli kuitenkin kirjastossa lasten osastolla.

Ulkoasultaan kirja muistutti muitakin 90-luvun lasten tietokirjoja. Korkeintaan a5 kokoinen, valkoiset kannet, sisäsivuilla värikkäitä tietolaatikoita ja reunuksia. Kyseessä ei ollut noidan käsikirja. siitä olen varma :).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietokirja hirviöistä on Erich Ballingerin Hirviötieto vuodelta 1993.
Siinä esitellään erilaisia hirviöitä aakkosjärjestyksessä ja I-kirjaimen kohdalla on ihmissyöjäjättiläinen ja kuvailemasi hurja kuva.

Valitettavasti toiseen kysymykseesi lasten kauhukirjasta en ole vielä löytänyt kirjaa.