Haen virallista määrittelyä tai selostetta sanoille maahantuonti ja agenttuuraus?

Kysytty

Haen virallista määrittelyä tai selostetta sanoille maahantuonti ja agenttuuraus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hakuteoksissa määritellään käsitteet ”maahantuoja”, ”agentti” ja ”agentuuri”

Seuraavat otteet ovat Kansainvälisen kaupan koulutuskeskuksen FINTRAn tuottamasta sanakirjasta ”Ulkomaankaupan erikoistermit : suomi, ruotsi, englanti, saksa, ranska, espanja, venäjä, viro”, julk. Multikustannus 2004 ( Fintra-julkaisu 10):

Maahantuoja. Yksi jälleenmyyjätyyppi. Maahantuoja on itsenäinen elinkeinonharjoittaja tai yritys (esim. tukku-, vähittäis- tai tuontiliike, tavaratalo, ostoyhtymä jne.), joka omissa nimissään ja omaan lukuunsa ostaa tuotteet päämieheltään ja myy ne edelleen omissa nimissään ja omaan lukuunsa. Tavallisesti jälleenmyyjä pitää varastoa. Jälleenmyyjää, jolla on yksinmyyntioikeus sopimusalueella, kutsutaan yksinmyyjäksi.

Agentti. Agentti, kauppaedustaja, on kiinteän liikepaikan omaava itsenäinen elinkeinonharjoittaja tai yritys. Agentin tehtävänä on toisen osapuolen, päämiehen, lukuun edistää tavaroiden myyntiä hankkimalla päämiehelle ostotarjouksia tai päättämällä tämän nimissä myyntisopimuksista. Edellisessä tapauksessa puhutaan välittäjäagentista, jälkimmäisessä päätäntäagentista. Korvaukseksi toiminnastaan päämiehen hyväksi agentti saa provision.

Kirjassa ”Taloussanasto: yritys- ja kansantaloutta suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, saksaksi ja ranskaksi”, julk. Taloustieto 2002, on seuraavat määritelmät:

Agentti: Asiamies, toimeksiantajan laskuun toimiva henkilö. Kauppa-agentti on itsenäisesti, mutta päämiehensä nimissä toimiva myyntiedustaja.

Agentuuri: Edustus, asioimisliike, asioimisto. Agenttina toimivaa liikeyritystä kutsutaan usein agentuuriliikkeeksi tai agentuuriksi.

Näistä voit varmaan johtaa tarvitsemasi määritelmät, kun maahantuonti on maahantuojan ja agenttuuraus agentin toimintaa.