Haen suomalaisen naiskirjailijan teosta, joka on kirjoitettu 40-luvun alkupuolella (julkaistu ehkä 1945). Se kertoo naisesta, joka sai apurahan matkustaakseen…

Kysytty

Haen suomalaisen naiskirjailijan teosta, joka on kirjoitettu 40-luvun alkupuolella (julkaistu ehkä 1945).
Se kertoo naisesta, joka sai apurahan matkustaakseen Saksaan mutta jolta jäi matkalla varsinainen tutkimustyö tekemättä sillä hän ajautui oudoille teille Hitlerin valtakunnassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisiko kyseessä olla Irja Salla. Hän lähti Helvi Hämäläisen kanssa Saksaan vuonna 1943. Hämäläinen palasi Suomeen, mutta Irja Salla jäi Saksaan. Hän kirjasi matkakokemuksensa päiväkirjamuodossa kahteen teokseen Rakkautta raunioilla (1944) ja Hävityksen keskellä (1947). Salla matkusti vähin varoin, välillä nälkää kärsien ja yöpyi lähinnä asemilla, puistoissa tai junien käytävillä. Rakkautta rajoilla nimi viittaa rakkausromaaniin ja kirjassa Salla kuvaakin rakkauksiaan, joita hänen matkalleen osuu tuhka tiheään. Kirjojen saatavuustiedot osoitteessa http://www.helmet.fi/search~S9*fin/X

Lähde: Kirjallisia elämyksiä: alkukivistä toiseen elämään, toimittaneet Yrjö Hosiaisluoma, Maria Laakso, Hanna Suutela ja Pekka Tammi (Suomalaisen kirjallisuuden seura 2007)