Haen kesäksi mukavaa lukemista. Usein kesälukemiseksi suositellaan dekkareita, ja kyllä nekin käyvät, mutta erityisesti haen nyt sellaisia kesätunnelmaa…

Kysytty

Hei!
Haen kesäksi mukavaa lukemista. Usein kesälukemiseksi suositellaan dekkareita, ja kyllä nekin käyvät, mutta erityisesti haen nyt sellaisia kesätunnelmaa ylistäviä kirjoja. Eli jos on kesäisiä dekkareita niin nekin toki kelpaavat. Kaikki kirjat, joissa on kesää, kevättä, maaseutua tai saaristoa lempeässä tunnelmassa kelpaavat. Jostain syystä ei tule mitään muuta mieleen kuin Muumipappa ja meri. ;)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kesälukemiseksi voisin suositella L. M. Montgomeryn Jane ja saaren kutsu tai Sara: tarinatyttö, sopii yhtä hyvin nuorille ja aikuisille. Paula Havasteen Kolme käskyä, Irja Sinivaaran Sinisiin ilmoihin ja Laila Hirvisaaren Vuoksen helmi kuvaavat mennyttä aikaa. Hilja Valtosen Nykyhetken tyttölapsi ja Jaana Taposen Väärä varustus yhdistävät huuumorin, kesän ja rakkauden. Varsinaista leppeää kesäpäivää tahdittaa Anna Gavaldan Karkumatka ja mökkeilyä harrastavaa ilahduttaa Tiina Piilolan Mahdollisten maailmojen paikka ja Inna Patrakovan Naapurit. Vakavammassa hengessä kesä on pääosassa näissä kirjoissa: Per Pettersonin Kirottu ajan katoava virta, Linn Ullmannin Siunattu lapsi ja Anne Swärdin Kesällä kerran. Joel Haahtelan Elenasta mieleeni on jäänyt kesän kuvaus ja Wolfgang Herrndorfin Ladaromaani sopii kesäloman kynnyksellä.