Frans Hautala.Oliko Perhettä?

Kysytty

Frans Hautala.Oliko Perhettä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvataiteilija Frans Hautala (1875-1952) syntyi Töysässä, mutta eli pääasiassa Vaasassa. Ikävä kyllä tietoa hänen mahdollisesta perheestään ei löytynyt. Hautalasta on kysytty aiemminkin: vastaus löytyy täältä:

http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/kysymys.aspx?id=8e19a30b-2de…

Vaasan taidehallista kannattanee vielä kysyä tietoja hänestä:

http://www.pohjanmaanmuseo.fi/?page=VAASAN+TAIDEHALLI

3 ääntä

Kommentit

Äitini kertoo, että Hautalat olivat hänen lapsuudessaan perhetuttuja sekä Vaasassa että myöhemmin Helsingissä, jossa he asuivat Katajanokalla Vyökadulla. Rouva Hautalan nimi oli Tyyne ja heillä oli neljä lasta, kolme poikaa ja tyttö. Kaikkien nimet alkoivat A:lla ja äiti muistaa nimistä Aarre, Aimo ja Anneli - yksi pojista oli jo vanhempi eikä tullut aikoinaan tutuksi.
Frans Hautala maalasi aikoinaan äitini vanhemmille lahjaksi taulun, joka kuitenkaan ei enää ole suvun hallussa.

Ostimme lyijykynätaulun 12 x 20 cm, joka ehkäpä on Espan puistosta.

Taulu miellytti meitä ja on nyt kotimme seinällä. Maalattu 1935.

Hei. Pystyykö vielä jäljittämään tuon vanhemman vastauksen, johon viitattu vastauksessa? Nyt linkki on katkennut.

Vastauksessa mainitaan, että kysyjän mainitsema henkilö olisi syntynyt Töysässä, mutta Töysän syntyneissä ei ole tällaista henkilöä.

Onkohan tässä tapahtunut jokin sekaannus, ja henkilöllä tarkoitetaankin F. Hautalan nimellä taulunsa signeerannutta taidemaalari (Arvo) Fredrik Hautalaa?

Fredrik Hautala syntyi Tuusulassa 11.8.1895 ja kuoli Helsingissä 19.8.1952.

Fredrik Hautalan syntymä- ja kastemerkintä: Tuusula - syntyneet, 1886-1895 (MKO1-6 I C:7) > 167: sivu 330: 1895; SSHY: https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=13002&p…

Taidemaalari Fredrik Hautalan hauta Malmin hautausmaalla Billion Graves -palvelussa: https://fi.billiongraves.international/grave/Arvo-Fredrik-Hautala/15299…

Mihin perustuu tietoa että F. Hautala olisi syntynyt Töysässä? Eikös hän syntynyt Tuusulassa?