Otsikko
Farro. Onko sillä suomeksi jokin toinen nimi kun sanalla "farro" ei löydy mistään mitään. Viljakasviko se on?

Kysytty

Farro. Onko sillä suomeksi jokin toinen nimi kun sanalla "farro" ei löydy mistään mitään. Viljakasviko se on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Farro on yhteisnimi kolmelle alkuperäisvehnälle eli Yksijyvävehnälle, Emmervehnälle ja speltille. Michael W van Slageren ja Thomas Payne pohtivat artikkelissaan Concepts and nomenclature of the Farro wheats, with special reference to Emmer, Triticum turgidum subsp. dicoccum (Poaceae) näiden vehnälajien luokittelua."This paper discusses the different taxonomic concepts of the wheat group as exemplified by three species, commonly known together as ‘Farro’: diploid Einkorn, tetraploid Emmer and hexaploid Spelt" ResearchGate

Farrolla viitataan usein yleisimmin saatavissa olevaan Emmervehnään (Triticum dicoccon) "Farro is an ethnobotanical term for three species of hulled wheat: spelt (Triticum spelta), emmer (Triticum dicoccum), and einkorn (Triticum monococcum)." Wikipedia

"Emmervehnä (Triticum dicoccon) on noin 10 000 vanha ja se on kotoisin Lähi-idän alueelta. Nykyvehnä on syntynyt emmerin ja Keski-Aasialaisen heinän risteytyessä keskenään.

Emmervehnän tähkylässä on kaksi jyvää. Se polveutuu yksijyväisestä einkornvehnästä, joka on vehnien perusmuoto. Yksijyväisestä vehnästä oli erotettavissa villi ja viljelty muoto. Niiden suurin ero oli se, että viljellyssä jyvät pysyivät tuleentumisen jälkeen paremmin tähkässä kiinni. Villiä kantaa esiintyy yhä edelleen luonnonvaraisena Lähi-Idässä.

Suomessa emmeriä on viljelty ainakin jo 2500 vuotta sitten Turun ja Paimion seudulla. Meillä kuten muuallakin emmer on jäänyt nykyisten viljojen varjoon ja  unholaan. Muualla maailmassa viljellään yhä emmerin lähisukulaista durum-vehnää. Viime aikoina kiinnostus emmervehnään lisääntynyt uudestaan ja joidenkin mielestä  emmer sopii paremmin luomuviljelyyn kuin nykylajikkeet. Nykyvehnään verrattuna emmer on satotasoltaan kuitenkin alhainen.

Emmervehnä on matalakasvuinen ja siinä on speltin tavoin jyviä peittää kuorikerros. Emmervehnästä saatava jauho on hieman tavallista vehnäjauhoa tummempaa ja maultaan se on mantelin makuinen. Emmerillä on korkea proteiini-, magnesium- ja vitamiinipitoisuus."Luonnonvarakeskus

"Some call it farro. Others mistakenly call it spelt. Name aside, this nutrient-packed grain has been traced back to early Mesopotamia (We're talking 20,000 years ago, people!). While it has been a staple in Europe — Italy, especially — for decades, it's now gaining traction in the states with vegetarians and families looking for cheap weeknight meals. This whole grain is packed with nutrients, nutty flavor, and a chewy texture, which makes it perfect for risotto-style dishes, soups, stews, casseroles, and sautés." GoodHousekeaping