Otsikko
EU:n suhteellisen köyhyysrajan alla elää 660 000 suomalaista. Köyhyysrajalla elävä maksaa kirkollisveroa 90 -150 euroa/vuosi mikäli kuuluu evlut-kirkkoon…

Kysytty

EU:n suhteellisen köyhyysrajan alla elää 660 000 suomalaista.
Köyhyysrajalla elävä maksaa kirkollisveroa 90 -150 euroa/vuosi mikäli kuuluu evlut-kirkkoon riippuen asuinkunnasta (eroakirkosta.fi laskuri).
Kuinka moni suomalaisista EU:n suhteellisen köyhyysrajan alapuolella elävistä kuuluu kirkkoon ja miksi he joutuvat maksamaan kirkollisveroa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tilastokeskuksesta kerrottiin, että tulonjakotilastosta voidaan laskea vain kirkollisveroa maksaneiden osuudet. Kirkkoon kuulumattomien osuus ei niistä selviä. 18 vuotta täyttäneistä pienituloisuusrajan alittavista henkilöistä maksoi vuonna 2016 kirkollisveroa 42,7 prosenttia eli noin 220 000 henkilöä. Pienituloisuusrajan ylittävistä kirkollisveroa maksoi 66,3 prosenttia, eli n. 2 537 000 henkilöä. Käytännössä alaikäiset eivät ole mukana näissä luvuissa.

Vähäisempi kirkollisveroa maksaneiden määrä pienituloisten joukossa saattaa johtua kirkkoon kuulumattomien suuremmasta määrästä tai siitä, ettei kirkollisveroa ole tullut henkilölle maksettavaksi.”

Pienituloisuus lasketaan koko kotitalouden käytettävissä olevista tuloista suhteutettuna kulutusyksiköiden määrään, mutta kirkollisveron suuruus määräytyy henkilökohtaisten tulojen pohjalta.

Kirkollisveroa maksavat evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen kirkon kunnallisveroa maksavat jäsenet. Kirkollisveron määrä lasketaan seurakunnan tuloveroprosentin mukaan, ja prosentti vaihtelee seurakunnittain.Alla lisää tietoa kirkollisverosta vero.fi-sivulta:

https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/tietoa_verotuksest/kirkollisver/

1 ääntä

Kommentit

Kirkollisverosta on mahdollista myös anoa vapautusta vähävaraisuuden perusteella.