Etsiskelisin tietoa Englannin järviseudun runoilijoista. Löytyisikö?

Kysytty

Etsiskelisin tietoa Englannin järviseudun runoilijoista.
Löytyisikö?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoittanet järviseudun runoilijoilla Englannin romantiikan ajan "Järvikoulua" (Lake School), jossa vaikuttivat runoilijat William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge, Wordsworthin sisar Dorothy Wordsworth ja Robert Southey.

Suomenkielistä tietoa näistä runoilijoista löytyy mm. teoksista "Kansojen kirjallisuus 7: Romantiikka" ja Rafael Koskimies: "Maailmankirjallisuus 3: 1700-luku: Romantiikka" sekä Tellervo Tapionlinnan "Järvikoulun runotar: Dorothy Wordsworth ja hänen vaikutuksensa William Wordsworthiin ja S.T. Coleridgeen". Myös W. Wordsworthin "Runoja" -kokoelman (1949) esipuheesta löytyy tietoa.

Englanninkielistä tietoa Järvikoulun runoilijoista löytyy runsaasti, esim. teoksista "The Oxford Illustrated History of English Literature" (toim. Pat Rogers), Andrew Sanders: "The Short Oxford History of English Literature" ja George Sampson: "The Concise Cambridge History of English Literature". S.T. Coleridgesta löytyy myös J.B. Beerin kirjoittama elämäkerta "Coleridge, the Visionary". W. Wordsworthin "Selected Poems" -teoksen (1990) lopusta löytyy tietoja runoilijan elämästä ja teoksista (s. 129-173). Kannattaisi ehkä tutustua myös kirjaan "Romanticism: A Critical Reader" (toim. Duncan Wu), jossa käsitellään Englannin romantiikan ajan kirjallisuutta.

Internetistä löytyy myös paljon tietoa kyseisistä runoilijoista esim. seuraavista osoitteista: http://members.aol.com/wordspage/bio.htm (Wordsworth), http://www.island-of-freedom.com/poets.htm (Wordsworth ja Coleridge) ja http://otal.umd.edu/~mhill/watbio.htm (Southey).