Otsikko
Etsisin suosituimpia/lainatuimpia nuorten kirjoja vuosilta 1998-2001. Löytyyköhän tällaista listausta mistään?

Kysytty

Hei!
Etsisin suosituimpia/lainatuimpia nuorten kirjoja vuosilta 1998-2001. Löytyyköhän tällaista listausta mistään?

Vastaus

Vastattu

Vuosien 1998-2001 tilastoja kirjastojen suosituimmista/lainatuimmista nuortenkirjoista ei enää löydy. Risingshadow-nettisivulla on kirjalistaushaku, jossa voi hakea tietyllä aikavälillä julkaistua kirjallisuutta (pääpaino scifi- ja fantasiakirjallisuudessa). 1998-2001 aikavälillä tulee seuraava tulos, josta voi saada joitakin suuntaviivoja:

https://www.risingshadow.fi/library/searchlist#nav

Luultavimmin suosituimpia nuortenkirjoja noina vuosina olivat ainakin J. K. Rowlingin Harry Potter -sarjan teokset.

Kirjakauppaliitto julkaisee Mitä Suomi lukee tilastoa vuosittain, mutta arkisto ulottuu heilläkin vain vuoteen 2016.

https://kirjakauppaliitto.fi/mita-suomi-lukee/

0 ääntä

Kommentit

Harry Potterin ensimmäiset kirjat eivät olleet heti suosittuja. Suosio alkoi nousta hiljalleen kun kolmoskirjan suomennos julkaistiin 2000, ja räjähti vasta kun tuli ensimmäinen elokuva 2001. Tuskin on siis ollut suosituimpien listoilla aikaisempina mainittuina vuosina. Fantasiaa lukevien nuorten parissa kohkattiin enemmän esim. Artemis Fowlista.

Työväenopiston aikuiskursseilla käsitellään harvoin ns. lastenkirjoja. Potter-kirjoista piti kuitenkin Helsingin työviksessä asiantuntevasti luentoja opettaja, joka on erikoistunut brittiläiseen ja irlantilaiseen (aikuis)kirjallisuuteen. Olin kuulolla vuosisadan alussa, ja saman opettajan käännöskurssilla oli jo aiemmin ollut käsittelyssä suomalaisen lehden uutisteksti Potter-kirjojen suosiosta.