Otsikko
Etsinnässä 3-vuotiaalle kirjoja, joissa käsitellään muuttamista ja omaan huoneeseen siirtymistä.

Kysytty

Etsinnässä on 3-vuotiaalle sopivia kirjoja, joissa käsitellään muuttamista ja omaan huoneeseen siirtymistä.

Vastaus

Vastattu

  • Higgins, Ryan T.: Mörri muuttaa

Mörri on aina viihtynyt kotipesässään. Se ei ole ollut liian suuri. Eikä liian pieni. Mutta nyt kodissa asuu lisäksi neljä hanhisisarusta ja viimeisimpänä sinne on pesiytynyt kolme villiä hiirtä. Eräänä päivänä Mörri saa tästä kaikesta kaaoksesta tarpeekseen. On muuton aika! Mörri ottaa hanhet matkaansa ja etsii itselleen uuden talon. Mutta alkaako se ikinä tuntua kodilta?

  • Louhi, Kristiina: Tompan uusi koti (tässä myös omaan huoneeseen muutto)

Tompan kodissa on kaikki mullin mallin. Äiti tyhjentää komeroita ja kaappeja ja pakkaa tavaroita laatikoihin. Kirjahylly muuttuu kasaksi lautoja, ja kohta Tompan oma sänkykin puretaan osiin. Tomppa huolestuu. - Ei hätää, äiti rauhoittelee Tomppaa. - Me muutetaan koko perhe uuteen kotiin. Sinäkin saat ikioman huoneen.

  • Mäkelä, Hannu: Hattu (tässä myös omaan huoneeseen muutto)

Yhtenä aamuna se on siinä, kun Hanna herää. Harmaa, oudonmallinen hattu. Hattu on tullut Hannaa lohduttamaan, kun Hannasta tuntuu kaikkea muuta kuin mukavalle, kun täytyy muuttaa omasta kodista pois. Oma koti on myyty toiselle perheelle ja Otto-kissakin täytyy viedä pois. Onneksi on hattu. Hattu päässä tuntuu vähän paremmalta. Hatulle voi kertoa huolensa, eikä hattu jätä, vaikka koti vaihtuukin. Vähitellen Hanna huomaa, että uudessa kodissa on muutakin hyvää. On oma huone sekä tietenkin äiti, isä, Retu ja Anni.

  • Nordqvist, Sven: Viiru muuttaa

Ukko Pesosen talosta kaikuu kamala nitinä joka aamu kello neljä: nirin-narin! Viiru-kissa se siellä pomppii sängyssään, ja Pesonen herää meteliin. Viirun on päätettävä, lopettaako se hyppimisen vai nukkuuko jossain muualla. Niinpä ne Pesosen kanssa kunnostavat pihan perälle oman kodin. Talon valmistuttua Viiru on hurjan tyytyväinen, mutta uskaltaako se nukkua uudessa kodissaan?

  • O'Byrne, Nicola: Missä meidän koti on, Isäkarhu?

Entä jos en tykkääkään uudesta kodista? Mistä minä nyt olen kotoisin? Miten minä saan uusia kavereita? Pieni Eevi-karhu on huolissaan: he muuttavat Isäkarhun kanssa kauas vanhasta kodista. Moni tuttu asia tulee olemaan toisin. Uuden kodin lähestyessä kasvaa kuitenkin varmuus, että yhdessä he selviävät kaikesta. Kauniisti kuvitetussa tarinassa käsitellään aina ajankohtaista aihetta: miten perheen pienin osaa ottaa isot elämänmuutokset vastaan.

  • Rieckhoff, Sibylle: Lissu muuttaa

Lissu on muuttamassa äidin ja isän kanssa toiseen kaupunkiin. Päiväkoti vaihtuu, vanhat ystävät saavat jäädä, eivätkä mummi ja ukkikaan ole enää niin lähellä kuin ennen. Ei, sitä Lissu ei halua! Eikä taida haluta Väinö-hamsterikaan. Mutta tavaroita aletaan pakata, ja pian muuttoauto ajaa pihaan. Lissu huomaa, että muuttaminen voi olla myös aika jännittävää. Ja että joskus ystävä löytyy nopeammin kuin arvasikaan... Lämminhenkinen tarina kannustaa lapsia kohtaamaan uutta rohkein mielin.

  • Wagner, Anke: Timo ja Piko muuttavat

Pahvilaatikoita, mattorullia, lamppuja ja huojuvia taulupinoja lojuu olohuoneessa kasapäin. Muuttokuorma on jo melkein pakattu. Mukaan uuteen kotiin on lähdössä myös Piko, Timon paras pehmokoiraystävä. On kuitenkin yksi ongelma: Piko ei halua muuttaa. Sen mielestä olisi mukavinta, jos kaikki jäisi ennalleen. Muutto on lapsen elämässä suuri mullistus, joka saa pienen mielen myllerrykseen. Hellyttävän pehmoystävän kautta käydään läpi ja puetaan sanoiksi muuttoon liittyviä ajatuksia ja tunteita - haikeutta, pelkoa, jännitystä, helpotusta ja lopulta uuden löytämisen riemua.

Lisäksi kirjastoista löytyy runsaasti täsmäkirjallisuutta myös esimerkiksi tilanteisiin, joissa lapsella on kaksi kotia, jne.