Etsin yleistajuisia tai akateemisia julkaisuja hagiografioista. Onko pyhimyselämäkerroista julkaistu opinnäytteitä, artikkeleja tai kirjoja, jotka…

Kysytty

Etsin yleistajuisia tai akateemisia julkaisuja hagiografioista. Onko pyhimyselämäkerroista julkaistu opinnäytteitä, artikkeleja tai kirjoja, jotka esittelisivät tyyliin tai kirjallisuudenlajin ominaispiirteitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielellä aiheesta löytyy lähinnä artikkeleita: Maiju Lehmijoen "Hagiografia keskiajan tutkimuksen lähteenä" teoksessa Työkalut riviin. Näkökulmia yleisen historian tutkimusmenetelmiin (Turun yliopisto, 1997) sekä Tuomas Heikkilän "Pyhimyselämäkerrat hengenmiesten aseina" teoksessa Ikuisuuden odotus. Uskonto keskiajan kulttuurissa (Gaudeamus, 2000) ja "Hagiografiset lähteet" teoksessa Keskiajan avain (SKS, 2009). Lisäksi Heikkilän teoksessa Pyhän Henrikin legenda (SKS, 2005) käsitellään hagiografian lajia myös yleisellä tasolla. Edellä mainitut lähteet käsittelevät lähinnä keskiaikaisia pyhimyselämäkertoja. Luterilaisesta hagiografiasta löytyy vuodelta 1988 Simo Heinisen tutkimus Luterilaisen hagiografian synty (Suomalainen teologinen kirjallisuusseura, 1988).

Teosten saatavuus Helmet-kirjastoissa:

Työkalut riviin : näkökulmia yleisen historian tutkimusmenetelmiin / toimittanut Eero Kuparinen

Ikuisuuden odotus : uskonto keskiajan kulttuurissa / toimittanut Meri Heinonen

Keskiajan avain / toimittaneet Marko Lamberg, Anu Lahtinen ja Susanna Niiranen

Pyhän Henrikin legenda / Tuomas Heikkilä

Luterilaisen hagiografian synty / Simo Heininen

Englanninkielistä tieto- ja tutkimuskirjallisuutta aiheesta löytyy runsaasti esimerkiksi Finna-tietokannan hausta hakusanalla "hagiography".