Otsikko
Etsin tutkimuksia tai selvityksiä Kenttäposti -toiminnasta sotiemme aikana. Kuika paljon postitettiin, miten ohjeistettiin lähettäjiä, sensuurin säännöt ja…

Kysytty

Etsin tutkimuksia tai selvityksiä Kenttäposti -toiminnasta sotiemme aikana. Kuika paljon postitettiin, miten ohjeistettiin lähettäjiä, sensuurin säännöt ja toiminta, mikä oli tappio postiliikenteen tulopuoella jne

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kenttäpostitoimintaan liittyen löytyy sekä virallisia aikalaisdokumentteja että myöhemmin tehtyä tutkimusta.

Päämaja ohjeisti omia joukkoja kenttäpostitoimintaan virallisilla ohjesäännöillä (Kenttäpostiopas), joita julkaistiin mm. vuosina 1939, 1940, 1941 ja 1944. Näissä oppaissa neuvottiin niin yksittäisiä sotilaita kuin annettiin ohjeita kenttäpostiorganisaationkin toimintaan.

Myöhempiä tutkimuksia aiheesta ovat tehneet mm. Teuvo Rönkkönen teoksellaan "Talvisodan kenttäposti ja postisensuuri" (1989) sekä Pentti Kopsa teoksillaan "Kenttäposti 1941-1945" (1991) ja "Itä-Karjalan posti 1941-1944" (1995).

Kaikki em. ohjesäännöt ja teokset ovat lainattavissa muun muassa Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastosta (www.mpkk.fi/kirjasto)

Näiden lisäksi kiinnostavia lähteitä löytyy Postimuseon kirjastosta (www.posti.fi/postimuseo/kokoelmat/kirjastojaarkisto), jonka kokoelmista löytyi mm. Martti Honkasalon teos "Suomen sotien kenttäposti: organisaatio + toiminta + kehityslinjoja" (1986) sekä Pietari Jamalaisen teos "Suomen posti maailmansodan pyörteessä". Postimuseo kirjastoineen on tällä hetkellä suljettuna muuton vuoksi - Postimuseo avautuu vuonna 2014 uusissa tiloissa Tampereen Vapriikissa.