Etsin tietoa vanhojen kaakeliuunien lasitettujen kaakelipintojen korjaamisesta.

Kysytty

Hei,
etsin tietoa vanhojen kaakeliuunien lasitettujen kaakelipintojen korjaamisesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Museoviraston Korjauskortiston "Tulisijat" ISSN 1236-4517(saatavilla pdf-dokumenttina http://www.nba.fi/tiedostot/f3bc248f.pdf , s. 8 viitattu 23.2.09) kertoo kaakelipintojen korjaamisesta seuraavaa:
"Kaakelien lohkeamia voidaan korjata kipsillä, josta voi tehdä kokonaisen kaakelinkin puuttuvan tilalle. Puuttuva 'kaakeli' voidaan tehdä joko täyttämällä valmiiksimuurattua pintaa kipsillä tai valaen uusi kaakeli kipsistä ehjän kaakelin mukaan kipsistä tehtyyn muottiin. Kipsikaakeli hiotaan, käsitellään vernissalla ja maalataan öljyväreillä tarkoin samanlaiseksi kuin muutkin kaakelit. Maalipinnan kuivuttua pinta lakataan kiiltäväksi. Rikkoutuneet kaakelit voidaan liimata sopivalla värittömällä ja vedenkestävällä liimalla."

Yllä oleva menetelmä ei kuitenkaan ole aukoton. Muuraustöitä joskus tehnyt työkaveri kertoi parhaan tuloksen syntyvän, jos korjattavan laatan saa ehjänä pois uudelleen lasitettavaksi.