Etsin tietoa suomalaisen asuntorahoituksen historiasta. Esimerkiksi: Kuinka paljon kilpailutus on lisääntynyt? Milloin korkokattoa on aktiivisesti alettu…

Kysytty

Etsin tietoa suomalaisen asuntorahoituksen historiasta. Esimerkiksi: Kuinka paljon kilpailutus on lisääntynyt? Milloin korkokattoa on aktiivisesti alettu tarjota (kuten esim. https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/lainat-ja-asunnot/asuntolaina)? Mitkä ovat pääsyyt sille, että Suomessa omistusasumisen aste on alle Euroopan keskiarvon?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kiitos tiedustelusta Suomen Pankin kirjastolta.

Voit etsiä aineistoa Suomen Pankin kirjaston verkkokirjastosta sekä Suomen Pankin julkaisuarkistosta.

Asuntomarkkinoista ja luotoista löytyy julkaisuja mm. PTT:ltä (Pellervon taloustutkimuslaitokselta) ja Tilastokeskukselta.

Ohessa muutamia teoksia:

Katsaus kotitalouksien velkaantumiseen Suomessa vuosina  1994-2004 /Hyytinen, Ari ; Putkuri, Hanna; Taipalus, Katja.

Helsinki,$c2007.

Suomen Pankki. Rahoitusmarkkina- ja tilasto-osasto. Työpaperi ;1/2007

Kansan osake :suomalaisen asunto-osakeyhtiön vaiheet /Esko Nurmi, Laura Puro, Martti Lujanen.

Suomalaisen asunto-osakeyhtiön vaiheet

[Helsinki] :Suomen Kiinteistöliitto ry,[2017]

Alueellisten asuntomarkkinoiden kehitys vuoteen 2016 /Eeva Alho, Veera Holappa, Markus Lahtinen, Sami Pakarinen.

Helsinki,2014.

Pellervon taloustutkimus. Työpapereita, 1455-4623

Post-industrial housing crisis: Finland as a case study /Juntto, Anneli.

1992.

VC JUN -artikkeli

Asuntopolitiikka ja asuntorahoitus Suomessa ja Länsi-Euroopassa vertaileva tarkastelu/Kosonen, Katri

TTT katsaus ;no 3

Asunto - ja kuluttajarahoitus Suomessa/Makkonen, Antti

Talentum 2016

Asuntorahoitus Suomessa/Herrala, Risto & Pylkkönen, Pertti

Euro ja Talous 2003; 11; 3

Asuntorahoituksen selvitysmiehen raportti /Ranki, Risto; Valtioneuvoston kanslia

ISBN: 951-53-0615-9

Sarja: Valtioneuvoston kanslian julkaisusarja ; 1996/1

Suomen poliittinen taloushistoria 1000-2000/Kuisma, Markku

Julkaisuvuosi: 2009

Kustantaja: Helsinki : Siltala, 2009.

Suomen Pankki julkaisee myös tilastoja ja tiedotteita muiden julkaisujen ohella.

Kuva poistettu.

Kuva poistettu.Kuva poistettu.Kuva poistettu.Kuva poistettu.Kuva poistettu.Kuva poistettu.Kuva poistettu.Kuva poistettu.Kuva poistettu.Kuva poistettu.