Otsikko
Etsin tietoa pyörätuoleista, Mutta en ole löytänyt mitään aiheesta ja ajttelin jospa voisit auttaa asiassa.Kiitos Etukäteen!!

Kysytty

Etsin tietoa pyörätuoleista, Mutta en ole löytänyt mitään aiheesta ja ajttelin jospa voisit auttaa asiassa.Kiitos Etukäteen!!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiasanalla pyörätuolit löytyy Oulun kaupunginkirjaston aineistotietokannasta teos: Sähköpyörätuoli apuvälineenä, 1992, Sosiaali- ja terveyshallitus. Asiasanalla apuvälineet viitteitä saa huomattavasti enemmän, esim. Apuvälinekirja, 2003 (sisältää mm. artikkelin Liikkua: liikkumisen apuvälineiden tehtävät ja valinta).

Oulun yliopiston kirjastosta http://oula.csc.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?DB=local&PAGE=First : Esteittä tasa-arvoon : kartoitus pyörätuolilla liikkuvan mahdollisuuksista asioida julkisissa palvelupisteissä Savonlinnassa ja Kerimäellä/Minna Ahonen...et al., Mikkelin ammattikorkeakoulu, 2001. Hieman uudempi julkaisu löytyi Fennicasta Suomen kansallisbibliografiasta: Jaana Kivilahti: Sopiva pyörätuoli, Suomen MS-liitto, 2003. Fennicassa oli myös Anne Lyytinen-Lund: Käsikäyttöiset pyörätuolit, 1989.

Lehtitietokanta Aleksista asiasanalla pyörätuoli tuli 36 viittausta lehtiin. Monet lehtiartikkeleista käsittelivät pyörätuolilla liikkumista, urheilua, tanssia, autoilua. Esim. Anne Kanto-Ronkainen: Sähköpyörätuolilla liikenteessä, Toimintaterapeutti 2001:4, Pentti Peltoniemi: Yksilöllisiä apuvälineitä ammattitaidolla ja tarkkuudella, IT Invalidityö 2003:11. Monissa kirjastoissa Aleksi on myös asiakkaiden käytössä.