Etsin tietoa naurusta. Jarno Hietalahden Huumorin ja naurun filosofia on jo luettu, mutta kaipaisin vielä syvempää tietoa naurun biologisista ja psykologisista…

Kysytty

Etsin tietoa naurusta. Jarno Hietalahden Huumorin ja naurun filosofia on jo luettu, mutta kaipaisin vielä syvempää tietoa naurun biologisista ja psykologisista juurista. Miten syntyy tämä biologisen olennon refleksi, miksi ja missä tilanteissa? Mitä silloin tapahtuu aivoissa ja kehossa? Onko tästä näkökulmasta kirjoitettu kirjoja? Kiitos!

Vastaus

Vastattu

Hei

Lyhyt vastaus on: Nauru on stressin, jännityksen ja helpotuksen refleksi, josta on kehittynyt myös sosiaalinen työkalu. Nauru alkaa Ventromedial prefrontal cortexissa ja limbisessä systeemistä ainakin hippocampus ja amygdala ovat mukana sen tuotannossa.

Suomeksi naurun biologiasta ei löydy kirjoja tai tutkimuksia. Englanniksi löytyy melko paljon. Tässä muutamia kirjoja.

Stearns, Frederic Rudolph (1972). Laughing: Physiology, Pathology, Psychology, Pathopsychology and Development. Springfield, Ill., Thomas. pp. 59–65. ISBN 978-0398024208.

Kawakami, Kiyobumi; Takai-Kawakami, Kiyoko; Tomonaga, Masaki; Suzuki, Juri; Kusaka, Tomiyo; Okai, Takashi (2006). "Origins of smile and laughter: A preliminary study" (PDF). Early Human Development82 (1): 61–66. doi:10.1016/j.earlhumdev.2005.07.011PMID 16185829. Archived from the original (PDF) on 2011-09-28.

Davila Ross, Marina; j Owren, Michael; Zimmermann, Elke (2009). "Reconstructing the Evolution of Laughter in Great Apes and Humans"Current Biology19 (13): 1106–1111. doi:10.1016/j.cub.2009.05.028PMID 19500987S2CID 17892549.

2 ääntä

Kommentit

Kysymyksessä mainituista "naurun psykologisista juurista" löytyy suomeksi eräs alan ehdottomista klassikoista, Henri Bergsonin teos Nauru: tutkimus komiikan merkityksestä (1900, suom. 1994).