Etsin tietoa/kirjallisuutta seuraavista järjestöistä: Yleismaailmallinen rauhanpuolustajien liike (Soviet Peace Committee) Maailman rauhanneuvosto (World Peace…

Kysytty

Etsin tietoa/kirjallisuutta seuraavista järjestöistä:
Yleismaailmallinen rauhanpuolustajien liike (Soviet Peace Committee)
Maailman rauhanneuvosto (World Peace Council).

Tarvitsen tietoa jatko-opintojani varten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Google-haku "Maailman rauhanneuvosto" tarjoaa mm. Wikipedia-artikkelin, josta on hyvä lähteä liikkeelle. Sitä kautta löytyy järjestön kotisivukin. Toisen järjestön suomenkielisen nimen osalta ei löytynyt hakutuloksia, mutta "Soviet Peace Committee" tuottaa tulokseksi englanninkielisen Wikipedia-artikkelin ja monia erilaisía linkkejä.

Suomalaisissa kirjastotietokannoissa ko. järjestöjä käsitteleviä teoksia ei varsinaisesti taida olla. Hakutulokset asiasanoilla rauhanliikkeet ja rauhantyö ovat pääasiassa pamfletteja ja/tai Suomen rauhanliikkeitä koskevia. Kannattaa tsekata mm. Pasifistin taskukirja (2003) sekä Väkivallan loppu: johdatus uuteen rauhanpolitiikkaan (2000). Hyödyksi saattaisi olla myös Neuvostoliiton historiaa käsittelevä teos kuten Moshe Lewin: Neuvostoliiton vuosiasata (2008). Lisäksi Tampereen pääkirjaston käsikirjastossa on neliosainen World Encyclopedia of Peace vuodelta 1986.