Etsin tietoa ja kuvia Orimattilassa toimineesta 8. Sotasairaalan sisätautiosastosta. Löytyykö muuta lähdettä kuin kirja "Orimattilan lotat kotona ja kentällä"?…

Kysytty

Etsin tietoa ja kuvia Orimattilassa toimineesta 8. Sotasairaalan sisätautiosastosta. Löytyykö muuta lähdettä kuin kirja "Orimattilan lotat kotona ja kentällä"? Minua kiinnostaa myös samassa rakennuksessa toiminut Orimattilan emäntäkoulu/kotitalousoppilaitos. Onko siitä kirjallisuutta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lahden sotilassairaalat 1940-1994 teoksessa on lyhyitä mainintoja Orimattilan osastosta. Kirjan lähteistössä mainitaan 8. sotasairaalan toimintakertomus vuodelta 1941, jota säilytetään Kansallisarkiston sotapäiväkirjakokoelmassa.

Orimattilan historian kolmannessa osassa on muutaman sivun kirjoitus sotasairaalasta ja sotilasmajoituksesta. Kirjoituksessa mainitaan sotasairaalan sijainneen seurakuntakodissa. Kirjassa lähteenä on käytetty Orimattilan kaupungin ja Orimattilan seurakunnan arkistoja.

Opinnäytetyökin sotilassairaaloista on tehty, se ei ehkä kuitenkaan käsittele Orimattilan tilannetta.
Lehtiranta, Liisa: Sisar hento valkoinen, harmaa ja sininen. Hoitohenkilökunnan välisen hierarkian kokeminen suomalaisessa sotilassairaanhoidossa 1939-1945. Turun yliopisto, Suomen historia, 2011.

Orimattilan emäntäkoulusta kerrotaan teoksessa Emäntäkoulusta tähän päivään Orimattilassa. Sivulla 71 on artikkeli Kotitalousopistosta sotasairaalana. Koulusta on olemassa myös pieni viisitoistasivuinen julkaisu vuodelta 1915, jota ei Lahden kaupunginkirjastossa valitettavasti ole.

Kuvia mm. sotasairaaloista on teoksessa Suomen sotien 1939-1945 lääkintähuolto kuvina.

Mahdollisia lisätietoja voisitte kysellä:

Sotilaslääketieteen museosta
http://www.lahdenmuseot.fi/main.php?id=14

Kansallisarkistosta, johon Sota-arkiston kokoelmat ovat sulautuneet
http://www.arkisto.fi/fi/arkistolaitos/kansallisarkisto/

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastosta
http://www.puolustusvoimat.fi/fi/Maanpuolustuskorkeakoulu/Etusivu

Lähteet:

Palmgren, Heikki
Lahden sotilassairaalat 1940-1994 / Heikki Palmgren. Lahden kaupunginmuseo, 2008

Orimattilan historia. 3: 1900-luku / Helena Honka-Hallila. - , 2010. Sivut 191 – 193.

Emäntäkoulusta tähän päivään Orimattilassa : Orimattilan emäntäkoulu 1893-1919, Orimattilan kotitalousopisto 1920-1988, Orimattilan koti- ja laitostalousoppilaitos 1988-.
Orimattilan koti- ja laitostalousoppilaitos, 1993

Orimattilan emäntäkoulu / Fanny Lovisa Syrjänne. 1915. 15 sivua. Tätä ei ole Lahden kaupunginkirjastossa

2 ääntä

Kommentit

Minulla saataaa olla tämä kysein rakennus omakotitalona hirsinen rakennus siirettynä pois ja kasattuna uudelleen