Etsin tieteellisiiä artikkeleja, tutkimuksia ym. aiheesta 1920-luvun suomalaisen (Helsinkiläisen, keskiluokkaisen) kodin sisustuksesta, voitteko auttaa? (esim…

Kysytty

Hei,

Etsin tieteellisiiä artikkeleja, tutkimuksia ym. aiheesta 1920-luvun suomalaisen (Helsinkiläisen, keskiluokkaisen) kodin sisustuksesta, voitteko auttaa? (esim. linkkejä tms.) Mistä minun kannattaa hakea tietoa? (Nelli, Arto?)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäisenä mieleni tulevat teokset Jere Jäppinen: Yhdeksän pientä kotia. Arjen historiaa Työväenasuntomuseossa sekä kollegani muistutti teoksesta Hemma bäst : minnen från barndomshem i Helsingfors / utgivna genom Anna-Maria Åström och Maud Sundman (1990)

1920-luvun sisustuksessahan modernismi oli vallitseva suuntaus. Tutustumisen arvoinen voisi olla: Pohjoismainen koti : modernismin klassikot sisustuksessa / Elizabeth Wilhide ; Helsingissä : Otava, 2009.

Nelliportaalihan on kokoelma tietokantoja, joista Nellissä on mahdollista hakea yhtäaikaisesti. Tietokannoista voi hakea myös erikseen. Onnistumiseen vaikuttaa se, mikä Nelliportaali sinulla on käytettävissäsi. Esimerkiksi oppilaitosten ylläpitämissä portaaleissa on enemmän mahdollisuuksia tieteellisiin artikkelihakuihin. Nellin kautta pääset myös mm. Lindaan ja Artoon.

LINDA on suomalaisten yliopistokirjastojen yhteistietokanta, jonka kokoelmista löytyy myös joitain erikoiskirjastojen kokoelmia. Lindan käyttö on nykyään kaikille vapaata.

http://linda.linneanet.fi/

Tarkennetussa haussa: Kaikki sanat= sisustu? AND Kaikki sanat= 1920? = 45 osumaa, mm.

Moderneja ryijyjä, metritavaraa ja käsityötä : tekstiilitaide ja nykyaikaistuva taideteollisuus Suomessa maailmansotien välisenä aikana / Leena Svinhufvud. Helsinki : Designmuseo, 2009. Väitöskirja

Kaikki sanat= modernis? AND Kaikki sanat= sisustus? = yhteensä 36 osumaa, mm.

Asunnon muodonmuutoksia : puhtauden estetiikka ja sukupuoli modernissa arkkitehtuurissa / Kirsi Saarikangas. Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2002.

Hyvä lähtökohta voisi olla tutustua Svinhufvudin väitöskirjaan ja Saarikankaan teokseen, ja katsoa erityisesti lähdeluetteloja, josko sieltä löytyisi omaan käyttöön sopivia lähteitä.

Samoja hakusanoja voi kokeilla myös ARTO-tietokannassa.

Voisit varmaan myös kokeilla olisiko tuoreesta verkkoportaalista www.arjenhistoria.fi apua.

Myös yhteydenotto esim. Suomen rakennustaiteen museoon (http://www.mfa.fi/) voisi ehkä paremmin tuoda nimenomaan tämän alan asiantuntemusta tiedonhakuun. Myös heillä on oma kirjastotietokantansa.

Anne Holappa,
Nurmijärven pääkirjasto