Etsin suomalaista, todennäköisesti 1970-luvulla tai 1980-luvun alussa julkaistua tyttökirjaa, joka sijoittuu Hämeenlinnaan. Muistaakseni kirjassa oli esillä…

Kysytty

Etsin suomalaista, todennäköisesti 1970-luvulla tai 1980-luvun alussa julkaistua tyttökirjaa, joka sijoittuu Hämeenlinnaan. Muistaakseni kirjassa oli esillä jotenkin Hämeenlinnaan vastavalmistunut rautatie.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä lienee Salme Sadeniemen Pension Grunerin tytöt. Tarina sijoittuu 1850-luvun Hämeenlinnaan, jossa päähenkilö, maalaispapin tytär Eeva, käy koulua Sofien, Alinen, Ebban ja Olivian kanssa. Kirja kertoo viehättävästi vanhasta ajasta, jolloin säätyerot ovat vallalla ja ylioppilas Euren herättää julkista pahennusta lausumalla Aleksis Stenvallin runon suomeksi. Eeva, joka mm. kannattaa tyttöjen oikeutta omaan elämään ja ansaitsemiseen, sen sijaan ihastuu suomenkieliseen runoon - ja vähän lausujaankin... Hämeenlinnassa pohditaan myös kovasti rautatien tuloa. Kauppiaan mielestä asia on hyvä, tavarat kulkevat siinä nopeasti. Osa väestöstä taas vastustaa rautateitä - vielä sitä ihmiset juuri ja juuri voisivat sillä matkustaa, mutta tavarat eivät itse ikinä tiedä minne ovat menossa, sotkua siitä vain tulee. Ruustinnan mielestä junat aina törmäilevät toisiinsa ja tulee vainajia. Tähän Euren ystävällisesti (nenäkkäästi, ajattelevat vanhemmat ihmiset) huomauttaa, että Helsinki-Hämeenlinnan radalle tulee vain yksi juna, joten se ei voi törmätä toiseen junaan.

Kirja on julkaistu 1950, mutta siitä tuli uusi painos 1980.

3 ääntä

Kommentit

Kysyjälle: Jos tämä Sadeniemen teos oli se jota etsit, suosittelen lainaamaan. Aivan ihana.
Ei kuitenkaan lällerö vaan osin myös traaginen. Kuvaa oikein hyvin sen ajan Suomea.

Kiitos myös kommentoijalle, juuri tämä kirja se oli ja ehdottomasti lainaan; olen lukenut tämän vuumeksi pikkutyttönä 40 vuotta sitten ja se teki minuun sillin suuren vaikutuksen.