Etsin self-help kirjoja häpeästä, itsensä voittamisesta, uskaltamisesta... Henkilölle joka pelkää lähteä ulos kun "muut tuijottaa" ja eristäytyy siksi kotiinsa…

Kysytty

Etsin self-help kirjoja häpeästä, itsensä voittamisesta, uskaltamisesta... Henkilölle joka pelkää lähteä ulos kun "muut tuijottaa" ja eristäytyy siksi kotiinsa. Ja jos ihan romaanejakin olisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Häpeän tunnetta ja siitä selvitymistä sekä itsetunnon kehittämistä käsittelee Ben Malisen Elämää kahlitseva häpeä (2010). Kai Vakkurin Syyllisyys, häpeä, syyllistäminen (2011) tutkii näitä tunteita sekä minäkuvaa ja sen kehittämistä sekä elämänhallintaa. Muitakin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta on eri näkökulmista esim. hengellinen häpeä (Kettunen, Kätketty ja vaiettu) tai psykoanalyyttinen kirjallisuus aiheesta. Vähän toisen tyyppinen, mutta ehkä hyödyllinen teos voisi olla Kaisa ja Simo Kuurnen Sisäisen orvon viisaus : kuinka löydän kotiin, joka keskittyy oman itsen tuntemukseen ja arvostamiseen.

Suomen mielenterveysseuran sivuilla on paljon materiaalia, tietoa ja neuvoja, miten tällaiseen tilanteeseen pitäisi suhtautua. Sivuilta löytyy myös harjoituksia, joista voi olla hyötyä, https://mieli.fi/fi/mielenterveys/harjoitukset Myös Oiva-palvelua kannattaa tutkiskella, https://oivamieli.fi/  Mielenterveystalo-palvelussa on paljon hyödyllistä tietoa myös ja jos kyse on nuoresta Nuorten mielenterveystalosta löytyy myös itsearviointia ja omahoito-ohjelmia https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/Pages/default.aspx Esimerkiksi sosiaalisen jännittämisen omahoito-ohjelmasta voisi olla apua, https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito/sosiaalisen_jannituksen_omahoito/Pages/default.aspx

Romaaneja katselin Kirjasammosta:

Lehmuspuu Leena, Häpeä ihon alla kuvataan näin: Romaani, jossa monikerroksisesti kuvattu häpeä tulee esiin eri sukupolvien ja erilaisten tapahtumien kautta. Häpeää kuvataan niin aikuisen naisen kuin nuoren tytönkin tarinan kautta.

Jatkan vielä romaanien etsimistä.

2 ääntä

Kommentit

Ei vastattu itse kysymykseen. Muita ihmisiä on vaikea laittaa hoitoon