Otsikko
Etsin runo-/mietekokoelmaa, jonka on kirjoittanut Mihaly Vacy tai muu vastaava. En ole lainkaan varma nimestä tai sen oikeinkirjoituksesta, olen kuullut nimen…

Kysytty

Etsin runo-/mietekokoelmaa, jonka on kirjoittanut Mihaly Vacy tai muu vastaava. En ole lainkaan varma nimestä tai sen oikeinkirjoituksesta, olen kuullut nimen vain suullisena perimätietona. Etsin itse asiassa tietyn runon englanninnosta, jonka uskoisin olevan olemassa, koska runo on myös suomennettu. NImestä nimittäin päättelisin, että runoilija olisi Tsekeistä tai sieltä päin ja siten runon alkuperäinen kielikin olisi muu kuin suomi. Runon alku kuuluu seuraavasti:
Ei unelmointi riitä, uni suuri tarvitaan.
Ei etäinen maali riitä, tie maaliin tarvitaan.
Tien löytäminen ei riitä, on mentävä kulkemaan...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä on unkarilainen runoilija ja poliitikko Mihaly Vaci (1924-1970). Fennican, Suomen kansallisbibliografian, mukaan häneltä on ilmestynyt suomeksi yksi teos, joka on:
Sade hiekkaan, toim. ja suom. Anna-Maija Raittila
Herättäjä-yhdistys 1989 (Gummerus). Maailman suurimmassa bibliografisessa tietokannassa (WorldCat)ei esiinny yhtään englanninkielistä teosta Mihail Vacilta. Myöskään haku avoimen netin puolelta usealla hakukoneella ei anna vihjettä siitä, että Vacin tuotantoa olisi käännetty englanniksi. Hungarian Bookstoren sivuilta osoitteesta http://www.hungarianbookstore.com/vacimihaly.htmsi voi lukea lyhyen kuvailun hänen tuotannostaan.