Otsikko
Etsin romaania, jossa tapahtumapaikkana on muusta maailmasta eristäytynyt saari, jolla elää pelkästään naisia. Kirjassa kaksi miestä, ammatiltaan tutkijoita…

Kysytty

Hei,

Etsin romaania, jossa tapahtumapaikkana on muusta maailmasta eristäytynyt saari, jolla elää pelkästään naisia. Kirjassa kaksi miestä, ammatiltaan tutkijoita tai löytöretkeilijöitä haluavat saavuttaa saaren ja lähtevät matkaan pienlentokoneella. En ikinä lukenut kirjaa loppuun, mutta muistaakseni se on jonkinlainen kulttiteos tai ainakin klassikko. Nyt haluaisin lukea sen kokonaan!

Muistelin, että kirjan nimi olisi ollut esim. Naisten saari tms. mutta tällä nimellä en löytänyt kyseistä teosta. Kirja on kirjoitettu muutama vuosikymmen sitten.

Vastaus

Vastattu

Voisiko kyse olla amerikkalaisen feministin Charlotte Perkins-Gilmanin kirjasta Herland. Kirjan alkuteos ilmestyi jo vuonna 1915. Suomeksi se ilmestyi Savukeitaan kustantamana vasta vuonna 2009. Kirja kertoo utopistisesta yhteiskunnasta, jossa asuu vain naisia. Yhteiskunta ei tosin tosin ei ole omalla saarellaan vaan vuorten kätkössä,  Amazonilla.

Naisten yhteisö elää omaa elämäänsä ja sen olemassaolosta kerrotaan maailmalla vain epämääräistä huhua. Kolmen tiedemiehen ryhmä lähtee selvittämään, onko salaperäinen yhteiskunta olemassa. Matkaan he lähtevät yhden ryhmään kuuluvan tiedemiehen rakentamalla lentokoneella.

https://kiiltomato.net/charlotte-perkins-gilman-herland/