Etsin pientä katkelmaa kirjallisuudesta, jossa kiehtovasti kuvaillaan Itä-Afrikan luontoa. Luulisin, että löytyy jostakin todelisiin tapahtumiin liittyvästä…

Kysytty

Etsin pientä katkelmaa kirjallisuudesta, jossa kiehtovasti kuvaillaan Itä-Afrikan luontoa. Luulisin, että löytyy jostakin todelisiin tapahtumiin liittyvästä kaunokrjallisuudesta tai dokumentista. Voi olla suomen tai englannin kielinen.
Kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyselitte lyhyitä suomen- tai englanninkielisiä tekstikatkelmia Itä-Afrikan luonnosta. Katkelmien valinnassa olen pyrkinyt muistamaan, miten Afrikasta ei pidä kirjoittaa Binyavanga Wainainan tunnetun artikkelin "Miten kirjoittaa Afrikasta"(2011) mukaisesti. Seuraavat katkelmat valitsin:

1. Keniasta:

"Kenya straddles more than just the equator. Its range of landscapes is truly staggering: from the north's hostile deserts and Mt Kenya's glaciated peaks to the dramatic depths of the Rift Valley and the sultry shores of the Indian Ocean and Lake Victoria. The diverse topography and consequent climatic conditions have endowned Kenya with an impressive flora and fauna - there are five UNESCO Biosphere Reserves in Kenya alone (as many as in all of Southern Africa)."

2. Ugandasta:

"The country is so fertile, you almost feel that if you dropped something from your pocket a dozen of it would spring up from the earth. The landscape also has great contrasts, from the towering green volcanoes in the southwest, to the ochre rock bluffs of the northeast."

3. Somaliasta:

"The terrain in Somalia is mostly desert or semidesert. There are three main tophological features: a mountainous highland region in the north, dominated by the Gollis Mountains: a relatively barren, hot and humid coastal region in the south; and a sweeping area of rich rainy-season pasture, prone to overgrazing and desertification. Serious drought continues to plague the country's south. With thousands of miles of coastline, Somalia has some of the longest beaches in the World."

4. Kenian kansallisesta suojelusalueesta Masai Marasta:

"Masai Mara sijaitsee Victoriajärven ja Itä-Afrikan hautavajoaman väliin jäävällä ylänköalueella. Puisto rajoittuu lännessä Siriajyrkänteeseen, pohjoisessa Loitatasankoon, idässä Ngamakukkuloihin ja etelässä Tansanian rajaan, josta alkaa Serengetin kansallispuisto."

...

"Marajoki virtaa puistoon pohjoisesta aivan Siriajyrkänteen alapuolelta.Joki kulkee etelään Tansanian rajalle, jossa siihen yhtyy idästä virtava Sansijoki. Yhtymäkohdassa Maran kulku muuttuu kohti länttä ja Viktoriajärveä. Alkunsa joki saa 200-3000 kilometrin päässä sijaitsevalta Kenian suurimmalta metsäalueelta. Pohjoisesta virtaavaa Nyangoresjoki ja koillisesta virtaava Amaljoki keräävät vetensä laajoista vuoristometsistä ja yhtyvät Marajoeksi 60 kilometriä ennen puiston rajaa."

Lähteet:

Englanninkieliset tekstit ovat kirjasta "The Africa Book : a journey through every country in the continent". (2007). Lainaukset ovat sivuilta 156, 166 ja 154.

Suomenkielinen teksti on sivuilta 2018-219 kirjasta "Kilimanjarosta Serengetiin : Afrikan suuri luonto". Vuoden 1998 laitoksen kirjoittat ovat Olli Marttila ja Pekka Virtanen.

Wainaina, Binyavanga: Miten kirjoittaa Afrikasta/How to write about Africa. Teoksessa Ars 11 / [toimittajat = editors: Satu Metsola, Pirkko Siitari, Jari-Pekka Vanhala ; toimituskunta = co-editors: Kati Kivinen, Arja Miller, Patrik Nyberg]. Nykytaiteen museo Kiasma, 2011, s 16-19.