Etsin nuottivihkoa, jossa on mm. Felix Krohnin lauluja, sånger, op. 4, nro 3, Kaiku (Topeliuksen runo). Olisin myös kiinnostunut Felix Krohnin säveltämästä…

Kysytty

Etsin nuottivihkoa, jossa on mm. Felix Krohnin lauluja, sånger, op. 4, nro 3, Kaiku (Topeliuksen runo). Olisin myös kiinnostunut Felix Krohnin säveltämästä musiikista elokuvaan Linnaisten vihreä kamari. Vielä yksi kysymys: Mistä löytyisi kuva nuoresta Felix Krohnista? Finnassa on yksi kuva Krohnista vanhana.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Felix Krohnin laulu Kaiku, op. 4, nro 3 Zachris Topeliuksen tekstiin on julkaistu vain yksittäisnuottina (Westerlund REW333) vuoden 1920 tienoilla. Lainattavan kappaleen saa Sibelius-Akatemian kirjastosta Helsingistä, yleisissä kirjastoissa sitä ei näyttäisi olevan.

Felix Krohnin musiikkia elokuvaan Linnaisten vihreä kamari ei ole julkaistu itsenäisesti missään muodossa, mutta itse elokuva on julkaistu DVD-levynä, joka löytyy ainakin HelMet-kirjastojen kokoelmasta (http://luettelo.helmet.fi/record=b2224282~S9*fin), mutta näyttää olevan hyllyssä myös Turussa, Maskussa ja Naantalissa. Tarkat tiedot elokuvan musiikista löytyvät Elonet-tietokannasta.

Valokuvien etsiminen on todella haastavaa, ellei joku ole digitoinut vanhaa valokuvaa ja julkaissut netissä. Voi kuulostaa yllättävältä, mutta monesta tunnetustakin suomalaisesta säveltäjästä on hyvin vähän julkistettuja valokuvia (mm. Väinö Raitio). Todennäköisesti Felix Krohnin lapsuudenkuvien löytäminen edellyttää yhteydenottoa Krohnin perillisiin. Suomalaisissa musiikin tietosanakirjoissa ei Felix Krohnista ole kuvaa ollenkaan. Teoksessa Suomen säveltäjiä (WSOY 1945) on muutamia pienikokoisia valokuvia aikuisikäisestä Krohnista ja Ola Forsellin vuonna 1938 tekemä pilapiirros, mutta ei nuoruuskuvaa. Artikkelin teksti on Krohnin itsensä kertomaa, joten se voi olla muuten mielenkiintoisempi kuin varsinaisten hakuteosten artikkelit.

Heikki Poroila

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Felix Krohnin sävellysten nuotteja löytyy erityisesti Lahden konservatorion kirjastosta (https://www.concis.fi/palvelut/musiikkikirjasto-ja-soitinvuokra), jonka aineistoa voi etsiä Felix-hakukoneella (http://felix.concis.fi/FIN/lib_portal_a_fi.html). Siellä on esimerkiksi orkesterimateriaalia musiikista elokuvaan Linnaisten vihreä kamari, tosin sitä ei lainata. Lainattavissa on Kari Karjalaisen sovitus puhallinorkesterille elokuvan musiikista ja nuotti elokuvan lauluun "Kaivattu kevät".

Finnassa on kuva ylioppilas Felix Krohnista:
https://finna.fi/Record/spegeln-sibeliusmuseet.musicpic_1238