Otsikko
Etsin nuotteja Mandshurian kukkuloilla tai Mandshurian kummut -nimiseen kappaleeseen. Olen löytänyt joitakin nuotteja, mutta tarvitsisin sellaiset, missä olisi…

Kysytty

Etsin nuotteja Mandshurian kukkuloilla tai Mandshurian kummut -nimiseen kappaleeseen. Olen löytänyt joitakin nuotteja, mutta tarvitsisin sellaiset, missä olisi sanat mukana.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilja Šatrovin (vanhoissa lähteissä usein "J. A. Schatrow") sävellys Na sopkah Mantšzuri on Suomessa julkaistu kahtena käännöksenä. Version Mantšurian kukkuloilla ( Käy vuorten taa päivä jo uinumaan) suomennos on Kerttu Mustosen tekemä. Se löytyy sanoitettuna nuottikokoelmista Kultainen laulukirja (useita painoksia) ja Suuri toivelaulukirja 7. Molemmat ovat yleisiä kirjastojen kokoelmissa. Version Mandshurian kummut ( On hiljaisuus vuorilla usva käy) on suomentanut Saukki. Tätä versiota ei jostain syystä ole julkaistu missään yleisessä kokoelmassa, vaikka kyseessä on Laila Kinnusen tunnetuksi tekemä versio. Scandia-Musiikki julkaisi vuonna 1962 neljän neljän laulun nuottikokoelman, jossa tämä versio on. Sama sisältö on vuonna 1977 julkaistussa kokoelmassa Venäläisiä kansanlauluja. Tämä neljän laulun nuotti löytyy varmuudella vain Turun pääkirjaston musiikkiosaston varastosta, mistä sitä voi kysyä kaukolainaksi oman kirjaston kautta.

Heikki Poroila