Etsin ns. sanomalehtipussin teko-ohjetta. Kyseisiä vaaleasta puuvillasta tai pellavasta tehtyjä ja kirjonnoin koristeltuja lehtipusseja käytettiin…

Kysytty

Etsin ns. sanomalehtipussin teko-ohjetta. Kyseisiä vaaleasta puuvillasta tai pellavasta tehtyjä ja kirjonnoin koristeltuja lehtipusseja käytettiin takavuosikymmeninä etenkin maalaistalojen seinillä. Etsin nyt sellaisen sanomalehtipussin teko- ja kirjontaohjetta, jollaista on käytetty 1930-luvun lopulla (tarkemmin sanottuna 1937). Mistä löytäisin tuollaisen ohjeen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietokannoista on hankala löytää yksittäisten esineiden kuvia tai ohjeita. Ne on etsittävä selaamalla kirjoja. Toisin sanoen on parasta mennä johonkin isoon kirjastoon ja selata käsityö- ja kirjontakirjat läpi.

Tuire Kansasen kirjasta Kukkia ja kyyneleitä : vanhoja kirjontamalleja (Otava 1981) löytyy kaksi sanomalehtipussin kuvaa. Niiden tekoajankohtaa ei kerrota kuvatekstissä. Kirjontamalleja on kirjan liitteessä. Jugend-tyylinen sanomalehtipussin kuva on Onerva Puhakka-Hyvösen kirjassa Jugend-kukka kirjonnassa (Ky Veikko O. Hyvönen & Co, Espoo 1989). Kaikissa kuvissa on tekstikirjailu Sanomia.

Pari ruotsalaista lehtipussinkuvaa kannattimineen löytyy Noomi Augustssonin kirjasta Brodera gamla mönster (LTs förlag1986).

Ruotsalaisia 1930-luvun kirjontamalleja löytyy ruotsiksi Ulla Frostin kirjasta Broderimönster från fyra decennier ur tidningen Mönsterkompositioner 1913-1951 (LTs förlag 1981).

Käsityömuseoista voisi myös tiedustella:
Suomen käsityön museo http://www.avoinmuseo.fi/saavkasmus.php
Virkki-käsityömuseo http://www.kolumbus.fi/virkki-museum/yhteystiedot1.htm

Ruotsalaisesta internet-huutokaupasta löytyi vastaamishetkellä sanomalehtipussi: http://www.tradera.com/__ALDRE_HANDBRODERAD_TIDNINGSPASE_I_LINNE__-aukt…