Etsin mytologian käsitteitä, joilla on ehdottoman positiivinen tarkoitus. Midaksen kosketus muuttaa esineitä kullaksi ja Viisasten kivi muuttaa alkuaineita…

Kysytty

Hei,

Etsin mytologian käsitteitä, joilla on ehdottoman positiivinen tarkoitus. Midaksen kosketus muuttaa esineitä kullaksi ja Viisasten kivi muuttaa alkuaineita kullaksi tai hopeaksi. Mutta olisiko vastaavia muita olemassa lisääkin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Graalin maljaan liittyy uskomus, jonka mukaan siitä nautittu juoma parantaa kaikki taudit ja haavat. Kreikkalaisesta mytologiasta löytyy runsaudensarvi, joka tuottaa loputtomasti ravintoa ja kuvataan usein kierteiseksi, kukkia ja hedelmiä pursuavaksi sarveksi. Vastaavalla tavalla toimii irlantilaisen tarinan Dagdan pata, josta ei koskaan lopu ruoka. Kalevalassa puolestaan kuvataan Sampo, joka jauhaa omistajalleen suolaa, jauhoja ja rahaa. Vanhoissa germaanisissa taruissa Odinilla on maaginen kultasormus Draupnir, joka tuottaa kahdeksan samanlaista sormusta joka päivä. Nuoruudenlähde, jonka vesi nuorentaa juojansa, esiintyy monissa eri myyteissä. Kulta-aika on ilmaus, joka viittaa antiikin historioitsijoilla ihmiskunnan historian ensimmäiseen kauteen, jolloin ihmiset elivät onnellisina ja huolettomina. Sairaudet, sota, suru ja jumalattomuus ilmaantuivat ja lisääntyivät sitä seuranneina hopea-, vaski-, Troijan sankarien- ja rauta-aikana.

Lähteet:
Hämeen-Anttila, Jaakko & Hämeen-Anttila, Virpi: Tarujen kirja (Otava 2007)
Mytologian sanakirja (WSOY 2000)