Etsin lisää tietoa tai historiikkia Sepänkatu 19, Helsinki, erityisesti sisäpihan puolella olevasta matalasta rakennuksesta. Osoitteessa on 1900-luvun alussa…

Kysytty

Hei, etsin lisää tietoa tai historiikkia Sepänkatu 19, Helsinki, erityisesti sisäpihan puolella olevasta matalasta rakennuksesta. Osoitteessa on 1900-luvun alussa ollut pesulaitos, ja käsittääkseni siinä on ollut joskus yleinen sauna.

Vastaus

Vastattu

Sepänkatu 19 Helsingin Punavuoren Joutsenen korttelissa on Puhvelista Punatulkkuun kirjan mukaan Suomen Punaisen Ristin rakennuttama talo. Rakennuksesta ja sen sisäpihan rakennuksesta on valokuvia kuvateksteineen Finna-tietokannassa (www.finna.fi). Kaupunginarkistosta löytynee talon piirustuksia ym. Aineiston saatavuutta ja tutkijansalin käytettävyyttä voi tiedustella kaupunginarkiston päivystäjältä, ks. Helsingin kaupunginarkisto | Helsingin kaupunki

Helsingin kaupunginmuseo on suljettu ainakin 10.1.2021 saakka ks. Helsingin kaupunginmuseo

Lähteitä:

Ollila, Kaija ja Toppari, Kirsti: Puhvelista Punatulkkuun. Helsingin vanhoja kortteleita, s. 246-247

Sundman, Maud: Vardagsliv i södra stadsdelarna på 1920- och 1930-talen