Otsikko
Etsin lehtiartikeleita. Tiedän siitä aiheen, mutta en sitä missä lehdessä ja milloin se on julkaistu (ilmeisesti vuosien 1982-1985 välisenä aikana). Kysyisin,…

Kysytty

Etsin lehtiartikeleita. Tiedän siitä aiheen, mutta en sitä missä lehdessä ja milloin se on julkaistu (ilmeisesti vuosien 1982-1985 välisenä aikana).
Kysyisin, että miten mikrofilmiltä haku tapahtuu hakusanoja apuna käyttäen? (käytäntö ja maksut)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikrofilmiltä ei voi hakea artikkeleita hakusanoilla. Mikäli artikkeli on julkaistu 1980-luvulla sanomalehdessä, sen etsimiseksi ei juuri ole muuta keinoa kuin selata mikrofilmejä. 80-luvun alkupuolen aikakauslehtiartikkeleista sen sijaan löytyy jo viitteitä artikkeliviitetietokannoista, joista voidaan hakea mm. aiheen mukaan. Tällainen tietokanta on esimerkiksi Aleksi, joka on käytettävissä kaikissa Helsingin kaupunginkirjaston toimipisteissä. Jos aiheesta on tallennettu artikkeliviitteitä tietokantaan, sieltä saadaan tieto missä lehdessä ne on julkaistu. Seuraavaksi täytyy sitten löytää kyseiset lehdet. Helsingin kaupunginkirjastossa 80-luvun lehtiä löytyy jonkin verran pääkirjaston varastosta Pasilassa. Yliopiston kirjasto säilyttää lehdet pysyvästi.