Etsin laulua, jossa on jotakin sen tapaisia sanoja kuin "mä voisin olla vainaa". Laulu ajoittuu johonkin 1930-50-luvuille, tai ainakin niin, että v. 1931…

Kysytty

Hei,

etsin laulua, jossa on jotakin sen tapaisia sanoja kuin "mä voisin olla vainaa". Laulu ajoittuu johonkin 1930-50-luvuille, tai ainakin niin, että v. 1931 syntynyt henkilö olisi kuullut sitä nuoruudessaan. Valitettavasti johtolankani eivät ole tämän kummempia! Kiitos vaivannäöstä!

Vastaus

Vastattu

Hei

Kyseessä on varmaankin Oskar Merikannanon Mä elän! Alla kappaleen sanat. Larin Kyösti on sanoittaja. Sävelletty ja julkaistu 1908.

Ma elän, op71, nro 1

Ma elän! Ah, mikä riemu!
Mikä riemu ja soitto nyt suonissa soi
Näin sydän ei koskaan oo sykkinyt
Mikä loisto ja hehku mun täyttää nyt
Ma laulan, ma laulan, ma laulan
Sillä Luoja mun laulamaan loi!
Ma voisin jo olla vainaa
Alla kalman kukkain ja tumman yön
Ei, ei, minä elän, ma tunnen sen
Kuinka sieluni kasvaa kamppaillen
Kohti tähtiä kautta korkean työn!
Ma elän, ma elän, ma elän!
Sulle Elämä, korkein lauluni soi!
Pyhä kevät mun henkeni kruunatkoon
Taas elämän nuori kunignas oon
Ma laulan, ma laulan, ma laulan
Sillä Luoja mun laulamaan loi!