Otsikko
Etsin lapsuuteni kirjaa. Luin itse kirjaa 1990-luvulla mutta se oli äitini, ja hän oli saanut sen ehkä 1950-1960-luvun paikkeilla. Kyse on siis vanhahkosta…

Kysytty

Etsin lapsuuteni kirjaa. Luin itse kirjaa 1990-luvulla mutta se oli äitini, ja hän oli saanut sen ehkä 1950-1960-luvun paikkeilla. Kyse on siis vanhahkosta nuortenkirjasta. Kirjassa kuvataan koiravaljakkokilpailuja, muistaakseni Alaskassa. Kannessa oli kuva vaaleatukkaisesta tytöstä, joka oli kirjan päähenkilö. Hänen nimensä oli ehkä Susan, tai sitten jotain muuta :)

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi olla Muriel Denisonin Susanna-sarjaan kuuluva Susanna ja kullankaivajat (Tammi, 1953). 1800-luvun loppuvuosiin sijoittuvassa kirjassa Susanna seikkailee Kanadan kullankaivajien parissa Yukonissa ja osallistuu muun muassa koiravaljakkoajoihin.