Otsikko
Etsin lapsuudenmuistojen perusteella satua Palermon prinssistà joka pelastaa neidon/prinsessan lentàmàllà linnun selàssà. En muista tekijàà eikà haku otsikolla…

Kysytty

Etsin lapsuudenmuistojen perusteella satua Palermon prinssistà joka pelastaa neidon/prinsessan lentàmàllà linnun selàssà. En muista tekijàà eikà haku otsikolla "palermon prinssi" tuota tulosta. Léytyisiké teiltà joku kirjastonhoitaja jolla olisi elefantinmuisti ja joka voisi auttaa ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kokoelmasta ”Espanjalaisia satuja” , Weilin+Göös, 1973, löytyy satu nimeltä ”Tarina prinssistä ja taikuri Palermosta". Tuntuisiko tämä satu tutulta?
Sadussa kerrotaan huikentelevasta prinssistä, joka oli tuhlannut koko omaisuutensa uhkapelissä. Taikuri Palermo lupaa auttaa häntä, mutta vaatii prinssiä tulemaan linnaansa vuoden kuluttua. Säädettynä aikana prinssi lähtee etsimään Taikurin linnaa. Lopulta vanha harmaantunut kotka lennättää prinssin perille.
Prinssi saa suoritettavakseen kolme tehtävää, joiden ratkaisussa häntä auttaa Taikurin nuorin tytär. Prinssi ja nuorin tytär pakenevat linnasta ja vaikeuksien jälkeen saavat (luonnollisesti) toisensa.
Prinssi ei varsinaisesti pelasta prinsessaa ”lentämällä linnun selässä”, mutta kirjassa on esimerkiksi kuva, jossa prinssi lentää kotkan selässä ja prinsessa odottaa linnan tornissa.