Etsin lapsena lukemaani kirjaa, jonka nimeä tai tekijää en enää muista. Olen lukenut kirjan noin 80-luvun alkupuoliskolla, mutta uskoisin sen olevan vanhempi…

Kysytty

Etsin lapsena lukemaani kirjaa, jonka nimeä tai tekijää en enää muista. Olen lukenut kirjan noin 80-luvun alkupuoliskolla, mutta uskoisin sen olevan vanhempi.

Tässä tuntemerkit, ehkäpä tunnstatte kirjan ja voitte kertoa minulle sen nimen:
- kirja on suomalainen tyttökirja
- se kertoo 2 - 3 tytöstä luultavasti Hämeenlinnassa tai jossain muussa Etelä-Suomen kaupungissa. Kirjassa eletään noin 1800-lukua.
- Kirjassa seurataan tyttöjen nuoruuselämää, ihastuksia yms.
- ihan kirjan lopussa kertoja hyppää ajassa eteenpäin niin kauas, että tytöt ovat jo kuolleet vanhuuttaan. Kertoja päättää tarinansa kuvailemalla tyttöjen hautakiviä Hämeenlinnan (tms) hautausmaalla. Kuvauksesta lukija voi päätellä, kuka meni kenenkin kanssa naimisiin yms.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä näyttäisi olevan Salme Sadeniemen kirja Pension Grunérin tytöt. Kirja kuvaa tyttökoululaisten elämää 1850-luvun Hämeenlinnassa. Lopussa on erillinen luku, jossa kerrotaan tyttöjen myöhemmistä vaiheista, hautamuistomerkistä jne.
Kirja on ilmestynyt 1950, siitä on otettu painos myös vuonna 1980.

Kirja on listattu Hämeenlinnan kaupunginkirjaston Hämeenlinna kaunokirjallisuudessa -luetteloon
http://kirjasto.hameenlinna.fi/kirjasto/hamekok.htm