Etsin lähdeteosta ihmisen atavistisista, primitiivisistä vaistoista, jotka yhä sanelevat valintojamme ja käyttäytymistämme. Samat vaistot olivat jo…

Kysytty

Etsin lähdeteosta ihmisen atavistisista, primitiivisistä vaistoista, jotka yhä sanelevat valintojamme ja käyttäytymistämme. Samat vaistot olivat jo luolaihmisessä, eikä pitkä evoluutio ole niitä pystynyt häivyttämään.

Vastaus

Vastattu

Yhtä selkeästi erottuvaa lähdeteosta ei ole helppo antaa. Ehdotan tutkittaviksi esim. alla listattuja teoksia.

Akerlöf George A., Vaiston varassa : miten ihmismieli ohjaa maailmanlaajuista kapitalismia. Gaudeamus 2009.

Lundberg Tommy, Apinajohtajan käsikirja : esimiestaitoja simpanssien tapaan. Atena 2013.

Martikainen Joni, Älä usko kaikkea mitä ajattelet : miten, miksi ja milloin aivosi johtavat sinua harhaan? Talouspsykologia 2012.

Tammisalo Osmo, Ihmisluontoa etsimässä : moraalin ja kulttuurin biologiaa. Terra Cognita 2012.

Ylikoski Petri, Evoluutio ja ihmisluonto. Gaudeamus 2009.

Lähteet: Ratamo-tietokanta, Fennica-tietokanta