Otsikko
Etsin kovasti yhtä lapsuuteni lempikirjoista. Kyseessä oli lasten historiallinen romaani, joka sijoittui noin 1800-luvulle. Päähenkilön nimi taisi olla…

Kysytty

Etsin kovasti yhtä lapsuuteni lempikirjoista. Kyseessä oli lasten historiallinen romaani, joka sijoittui noin 1800-luvulle. Päähenkilön nimi taisi olla Karoliina ja hänellä oli kaverina ainakin isosta köyhästä perheestä tuleva tummatukkainen Emilia ja myöhemmin paikkakunnalle muutti myös rikas tyttö, jonka nimeä en muista. Karoliinalla oli jalkojen kanssa ongelmia ja hän joutui käyttämään erityisiä raskaita kenkiä, vaikka olisi halunnut sirot nappikengät. Tytöt taisivat myös opiskella jonkinlaisessa tyttökoulussa, jossa opetettiin ainakin ranskaa ja kirjontaa. Kirjan nimestä tai kirjailijasta ei ole mitään muistikuvaa, mistähän kirja voisi löytyä?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on Elina Aron kirja Ystävämme Karoliina (1955, Valistus). Siinä kerrotaan kirvesmiehen tyttärestä Karoliinasta, köyhästä Emiliasta, joka haluaa tanssijaksi, ja sahan kartanon Hildurista. Karoliinalla on vaikea niveltulehdus, joka vaikeuttaa kävelemistä. Sen takia hän tosin pääsee kouluun ja asumaan täti Saldeenin hospitsiin. Koulussa hän ystävystyy rikkaan Hildurin kanssa, vaikka kotipaikkakunnalla he eivät ole tunteneet toisiaan. Kirja kertoo koulunkäynnistä, ystävyydestä, pienistä tapahtumista ja suurista tapahtumista tyttöjen elämässä.

Kirjasta on tullut vuonna 1978 uusi painos. Jos oikein muistan ensimmäisen painoksen alkua, Karoliinan tyttären mietelmiä, niin jotain käsitöissä oli modernisoitu. Puhuttiinkohan uudessa painoksessa vetoketjuista, vanhassa ei...